söndag 25 oktober 2009

Julmust!



Nu är det års-premiär här hemma! Julmusten har börjat säljas i butikerna och jag är alltid den första att handla hem en flaska. Jag älskar must, och det gör A också. Egentligen hade jag velat hålla mig till sisådär sista veckan i november men det är ingen idé att ens försöka.

Ett must-tips är att baka bröd på julmust. Det är en höjdare! Det var mamma som kom på det en gång när han skulle baka mitt ris- och bovetebröd. Hon tyckte att det fick trist färg och hade velat ha det lite mörkare. Hon kollade igenom skafferiet och hittade julmust och testade. Brödet fick en aptitlig färg men vad som var ännu bättre var att det också blev riktigt gott! Det är något med den där sötsyrliga smaken som passar jättebra till bröd. Prova nästa gång!

Jag är ett stor beundrare av julen så det är lika bra att jag skapar en jul-etikett från och med idag. Så här års när julen börjar krypa fram lite försiktigt blir jag så fylld av förväntan och planer. Julstök är absolut inget som stressar mig, tvärtom tycker jag att det är vilsamt att handla julklappar, baka, laga mat, plantera julblommor...

I går jobbade vi idogt här hemma och sedan åkte vi och tittade på syster J som var nere i Malmö för att sjunga med i en konsert. Det var Mendelsohns Elias som framfördes. Så bra det var! Det lät så proffsigt och högtidligt och pampigt. Mendelsohns verk är rätt invecklade ren tekniskt så jag var så imponerad av både sångare och orkestern (särskilt sopran-stämman och stråkarna ;) ). Systrarnas stolthet lyste antagligen upp hela ruggiga Malmö-mörkret på vägen hem.

Nu ska jag fortsätta jobba där nere, jag plockar in prylar i skåpen efter att jag kört dem i diskmaskinen och A monterar i hop ett skåp. I går kväll var syster D här och hjälpte till att montera ihop en skänk. Inte alla som offrar en lördags-kväll på det!

6 kommentarer:

  1. Jag älskar julmust och julen. Och Paddis. Men inte julstress.

    J var jätteduktig i kyrkan och D på att montera skåp. Tack!

    Bök

    SvaraRadera
  2. jag är en mkt barmhärtig samarit, utan mig hade nog inte skåpsdörrarna blivt så uppfuckade som de blev och då hade inte bökis fått tillfälle att svära så mkt som han gjorde. han gillar ju att göra det. jag är mkt bra att ha! =)

    precisions-pyro.

    SvaraRadera
  3. stod i valet och kvalet i långasjös lilla affär i fredags mellan cola och julmust, men kunde hia mig. det är riktigt gott och juligt. köpte den nya glögg-smaken med clementin till lina och filip häromdagen, ska nog köpa en till mig själv med och smaka. även om alkoholfri glögg är godast. vart ska ni fira jul i år? kram

    SvaraRadera
  4. Mmm.... JULMUST! Det fanns en tid då storasyster D inte gillade detta, om du minns. Mycket märkligt alltihopa. Tänk ett glas julmust och Jansson... åååh, vad gott!

    /Sis.

    SvaraRadera
  5. MMM julmust och den första skinkmackan med grovkorning senap på är MUMMA!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Tackar för tipset, julmustbröd låter mumma ;p

    SvaraRadera