torsdag 15 oktober 2009

Höstens stormsteg.

Här är det tvära kast mellan sommar och vinter. Ja, jag kan nog drista mig till att kalla det vinter redan! På flera ställen i Skåne har det redan snöat och på morgonen när jag cyklar till jobbet är det bitande kallt. Att vinden blåser från norr gör knappast saken bättre; motvind och en vass kyla som letar sig in mellan knapphålen. 

Det var bara ett par veckor sedan jag plockade in smultron och physallisbär åt Hilma. Flera blommor var inne på sin andra blomning i trädgården. Jag gick enrunda i eftermiddags för att kolla läget. Nästan samtliga av våra rosenbuskar blommar igen. Hoppas att de har klarat sig nu genom dessa nätter trots minusgrader. Idag såg de intakta ut i alla fall. Förvånansvärt många blommor i rabatterna och i krukor blommar fortfarande men det är nog bara en tidsfråga när de ska somna in. 

Fåglarna kommer nog snart att bli hungriga och då är jag första fågelvän att mata! Jag har ett sprillans nytt rosa fågelhus som ska invigas snart. Då blir det party här i trädet ska ni tro!

Köket går det framåt med. Snickaren är klar med sin del. I morgon kommer målaren och målar klart vårt nya innertak och därefter ska elektrikern montera spotsen. Sen är det bara eget jobb kvar; måla väggar, olja golvet, olja bänken och skruva på handtag. Vi kommer att ha fullt upp hela helgen! 

5 kommentarer:

  1. oh vilken graciös padda! sööööt! =)

    ja, min köldskada på låren gjorde sig påminnd en morgon redan för ett par veckor sedan. det blir till att ta på sig de långa tröjorna nu! och mössa. undrar om man blir känsligare/gnälligare med åren... ? eller blir man bara bekvämare kanske?

    puss från pyro!

    SvaraRadera
  2. Lilla Hilma! Vad söt hon är!!!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte göra ett blogginlägg ang. hur snabbt vintern kom... det var ju bara några få veckor sedan som man gick barbent, och åkte banan! Swisch sa det bara! Men jag orkade inte blogga ikväll, så det var ju tur att du gjorde det...;)

    Jag VÄNTAR på köksbilder. You know my mail.;P

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Hon är jätte fin Hilma. Så roligt med massa jobb i helgen. hi hi, är så nyfiken på hur det blir. men det blir säkert kanon i ert slott.
    Har ni fått upp vitrinskåpen? Jag var lite orolig att glaskivorna inte skulle orka hålla uppe min blåmåsen servis. I affären såg dom så sköra ut, men å andra sidan så har det ju stått där hela sitt liv.

    SvaraRadera
  5. Lycka till med det sista med köket =)

    SvaraRadera