söndag 11 oktober 2009

Höst i Blekinge.

Fredag är alltid skönt men i sådan röra som vi har i slottet just nu så gjorde vi bäst i att fly fältet. På fredagskvällen brummade jag, A och Syster D åt hembygdens marker.

Hösten har kommit något längre där uppe. Vyn utanför mamma och pappas fönster var fantastisk! Havet framför en kustrand av träd i alla möjliga färger, allt från ljust grönt till gult och rostrött. Vi kom ganska sent på kvällen och mamma hade gjort gryta på älg, råddjur, vildsvin och kantareller. Officiell höst-mat i vår familj!

Så här ser min hemstad ut! Det är dock inte just i detta område jag är uppvuxen.

Riktigt kallt var det utomhus. Och riktigt kallt ska det bli i veckan även här nere i Skåneland. I morgon får jag göra ett par snabbryck i trädgården för att rädda mina små vänner. Olivträdet får komma in på övervintring, liksom azalean. Många av sommarens växter har vissnat så dem slänger jag på komposten. Physallisen producerar fortfarande bra med bär så den får stanna ute så länge den tål eftersom den är ettårig. Känns lite hemskt att bara lämna den åt sitt öde och möta vintern men så är det i livet.

Så här ser min hemstad ut By Night. I går kväll åt vi middag på en restaurang för att fira att min farmor och farfar fyllt år. Restaurangens utsikt var det ju inget fel på!

Här är jag och lilla farmor, man kan nog inte påstå att vi är så lika. Och jag ser som vanligt ut att vara 12 år gammal. Farmor fick en talbok av mig och A, som vanligt ungefär...  ;)


Till huvudrätt åt jag kyckling med parmaskinka och mozzarella. Det var helt okej men inte mer än så. Helt klart godkänt men inget jätteavancerat (sett till det priset..!). Efterrätten däremot...

... var värd varenda krona! Pannacotta med bärkräm. Och i mitten av pannacottan gömde sig en stor klick kolasås. sött men gott!

Här är mina systrar! Visst är J lik Leila, alltså hon som bakar i tv?! Jag tycker att de är himla lika. Och de är lika ljuva i sättet.

Sen blev Knutten sömnig och började bete sig som den tolvåring hon ser ut som.

Och då var den nog dags att åka hem!  ;)

Vi körde på förmiddagen idag efter en lån härlig frukost. Regnet stod som spön i backen så det var bara att gilla läget och tända ljusen på bordet. Mamsen hade bakat smarrig limpa till mig som jag avnjöt ljummen. Söndagslyx!

Hemma i kaoset igen men jag ska absolut inte beklaga mig eftersom det har gått så snabbt med renoveringen . Mycket bättre och fortare än vad vi någonsin kunde drömma om.  :)

Nu ska jag äta ett Cox Orange!

8 kommentarer:

  1. "Ljuv till sättet"... herregud, det tar jag nog som en förolämpning. Jag tycker Leila är pinsam med sina förföriska leenden till kameran medan hon slickar av sitt finger...
    Men jag antar att du menade det som en slags komplimang.

    Hoppas det kommer köksuppdatering imorgon.

    Gonatt!
    /Sis.

    SvaraRadera
  2. vad söt du är på sista kortet! efterrätten ser smarrig ut, läste på johannas blogg att det inte fanns pannacotta, tog du den sista? ;) du behöver allt sött du kan stoppa i dig, den dagen jag flyttar till malmö (må det blir snart!)ska jag ha en lista över dina allergier så jag kan ordna i dig diverse goda kaloririka skapelser varje gång vi ses :)

    SvaraRadera
  3. DU är söt!!!
    Det var en trevlig helg så nu är vi som sig bör dödströtta!

    G´natt!

    Bök

    SvaraRadera
  4. sååå sött foto på dig och farmor överst! =)
    på det hela en hyfsat bra kväll, mtp mina
    intellektuella prestationer... ;)

    /pyro

    SvaraRadera
  5. Finfina bilder, speciellt den med dig och din farmor i närbild. Det är sådana bilder som får allt större värde desto längre tiden går =)

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på er alla!
    Det ser ut att ha varit en mysigt och stämningsfull kväll.
    Skönt att lämna kaoset hemma antar jag ;)

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder på allt och alla. Blir lite smått sugen på något gott nu. hm? ska ta mig en sväng om vårt kylskåp. Vilken underbar mamma ni har. Jag hoppas jag blir lika underbar mot mina barn när jag/dom blir äldre och att dom är lika tacksamma så som du är emot dina.

    SvaraRadera
  8. upptäckte nu; jättehäftig spegling av lusthuset vid masten, den hamnar i molnen på högersidan av bilden på "k-na by night". som om slöjan mellan parallellvärldar vore tunn precis där...

    /pyro.

    SvaraRadera