fredag 23 oktober 2009

Skattkammaren.

Hantverkarn har gjort sitt här hemma och vårt eget hantverkande är i princip färdigt. Jag har målat båda rummen och fyllt i små-fläckar som jag missat hundra gånger nu känns det som. A har monterat i alla luckor och skåps-inredning. Slipat bänkarna och oljat dem ordentligt.

I går var jag tvungen att vara på sjukhuset en hel del och A tog semester för att kunna vara med i början och hämta mig i slutet och sedan vara behjälplig under dagen. Mycket praktiskt ur kökssynpunkt! Han hann göra det sista i köket och nu är golvet också färdigt, han har oljat det en extra gång med lite vit-tonad olja.

Så här ser vårt matrum ut just nu, fast golvet är något vitare i verkligheten.
Och vad gjorde Knutten under tiden?


Jo, hon låg och sov ut sina starka medicamenter! Ser ni vad sött Hilma står och vaktar på matte? A kom upp i tv-rummet när jag somnat framför tv:n. Men Hilma fullföljde sin uppgift och trotsade sin vinter-trötthet för att se till att allt var okej. 

Vet ni vad vi har som morot nu när köket snar är klart? Jo, vår egen lilla Skattkammare!

Mja, det är ju egentligen en bastu (icke på-satt!) men där finns många skatter inne ska ni tro! Efter bröllopet och alla fina presenter tyckte vi att det kändes fel att ta fram allt vackert och dyrt och trycka in det i de skabbiga skåpen eller sätta fram på bänkar där det ändå knappt gjorde sig, så vi kom överens om att grejerna skulle packas upp när köket var klart. Känns så kul att kunna sätta in splitternya saker nu istället och inviga allt  i ett riktigt kök. Det är en hel servis från Hackefors, kristallglas, köksmaskiner, köksredskap, koppar, kökshanddukar i linne... you name it!

Efter jobbet idag tog jag min sista gnutta energi och masade mig (oss) iväg till Ikea. Nya Ikea öppnade i förrgår så jag hade fasat för att åka dit på grund av allt vallfärdande men det gick faktiskt helt okej! Vi lämnade tillbaka saker för nästan 3000 kronor som köksplaneraren prackat på oss i onödan (lister, gångjärn och sånt) och handlade det som inte fanns sist.

Denna helg kommer gå åt till att inreda, finputsa och flytta in. Slutet på tunneln!

Nu är jag så hysteriskt trött att jag inte ens kan tänka så det är bäst att jag slutar här.

8 kommentarer:

  1. Kanske har ni glömt att ni fått vissa saker, då kommer det att bli en glad överraskning nu när ni ska gå igenom allt igen. Vad kul!!
    Hilma är en mycket väldresserad padda. Vem fick ni henne av?

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att kolla i bastun. Jag minns inte alls vad vi fick :-)

    Hilma har alltid bott hos oss.

    Bök

    SvaraRadera
  3. hilma är en lojal tjej, hon borde heta petra som den klippa hon är.
    jag har funderat hela veckan på vad ni kommer att packa upp från era gömmor i bröllopspresentväg, det blir lite som julafton! precis som sis jo säger lär man ju ha glömt hälften även om jag var med när ni gick igenom allt.

    ses im, puss från pyro!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hur gick det på sjukhuset, vad fick du nu genomlida`?

    Tänker på dig och följer med spänning era projekt.

    / Jossan

    SvaraRadera
  5. mys-bild på dig och hilma :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jo första gången blev jag lite smått snurrig i huvudet. Hehe. Man nästan hyperventilerade i munspelet ;)

    Nu sist när jag gjorde en koloskopi sa man också att jag hade väldigt tydliga och ytliga kärl. Så känner igen det dom sa till dig om blodkärlsbildning. Det måste nästan vara så att man har sånt om man har en sjuk och inflammerad tarm. Jag vet inte om detta är något som kan bli bättre om man gör en loop...?
    vad känner du själv spontant om det alternativet?
    Det värsta är när man kommit så långt som du gjort, där har jag också varit, är att man inte har så himla mycket att välja på längre. Det är nästan en operation som krävs för att man ska få någon ordning på kroppen..

    Vilken söting till kompis du har! ;) Min ligger här sidanom mig och återhämtar sig efter dagens munspelslektion. Hon tycker det river lite lätt i öronen när matte är igång. ;)
    Ha en skön lördagskväll! kramar

    SvaraRadera
  7. Åhh, vad fint det blir! Och vad skoj med allt det nya som ska plockas in i skåpen och ställas fram på de nya och skinande bänkarna. Vill också ha ett alldeles eget nyrenoverat kök.

    SvaraRadera
  8. Det ser kanonfint ut det jag kan se redan nu!
    Vad smart att lägga undan sakerna ni fick, ni har säkert glömt hälften ;)

    Hoppas du är bättre nu efter att ha varit hos doktorn, skickar en styrkekram!!

    Annie har en favoritbok som är full med olika barnvisor som hon har en CD till och sjunger med till ;) Och Lucas har en bil med massa text i (för större barn) men som han har hittat en sopbil på i och den sitter han och kollar på i tio minuter varje kväll ;)

    SvaraRadera