tisdag 27 oktober 2009

Sista skörden?

I går regnade det oupphörligt från morgon till kväll. Ett jämt stril som annars bara förekommer i filmer. I dag har det inte regnat mer än några skurar men det har varit så fuktigt och rått att det har känts som att det duggat smått och tätt. Min trädgård är vacker i alla möjliga färger men är inte så välkomnande för övrigt.

Min syster kom efter jobbet och hälsade på. Hon trotsade fukten och tog en runda i trädgården. I landet hittade hon lite rotfrukter som det var hög tid att ta upp. Det var nog sista skörden just från landet för i år!

Morötterna är så söta, som flera små olika individer. De och rödbetorna ska jag glacera med honung, olja och smör. Timjan ska jag också ta på. Då kan man äta bara rotfrukterna som en egen måltid. Jättegott att dippa i sur yoghurt.

Systern plockade också in en bukett blommor till oss. Som jag har nämnt innan blommar trädgården fortfarande rikligt. Vi har faktiskt en riktigt lång säsong här nere i Skåne vad gäller blommor! Mycket vatten och milda temperaturer.
Systern sätter både lavendel och rosmarin i buketten. Det doftar fräscht att ta in lite kryddiga dofter också!

På kvällen åt vi mjuk pepparkaka och drack te. Vi tände ljus och klippte ut recept. En väldigt mysig kväll. Stackars systern som fick vandra hem i regnet sen, men hon sa att hon ville...

5 kommentarer:

  1. oj vad blommor ni har fortfarande, fint!

    SvaraRadera
  2. Vackra färger i både bukett och skörd! Här har det inte regnat, bara sån där fuktig luft som gör att det blir blött överallt ändå.

    Nu ska jag snörvla mig i säng. Gonatt!

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. pah! det regnade inte en droppe. dessutom gillar jag regn. och det var värt med mjuk pepparkaka och glögg!

    /pyro.

    SvaraRadera
  4. vilken sommarbukett, jätte fin och härligt med dofter.

    SvaraRadera