måndag 28 september 2009

Kök, kök, kök.


Ja, så här ser det ut lite överallt i vårt hus just nu; prylar och detaljer som minner om vårt stora projekt KÖKET! Hantverkarna sa i fredags att de antagligen kan sätta igång på måndag under förutsättning att vi har allt material klart. Snacka om att vi fick fart! Från tidig morgon till sen kväll har vi under helgen planerat, ritat, handlat, köat, tyckt, diskuterat, räknat och ringt hem till mamma och pappa för råd.

I lördags köpte vi bänkskivor på ett ställe eftersom Ikea inte har i gediget trä ( i alla fall inte sånt trä vi vill ha) samt ritade klart köket och tittade på kakel.
I söndags var det dags att gå igenom köksritningen med en "planerare" på Ikea (otrevliga snorungar!!) samt plocka alla delar ur lagret.

I över två timmar fick vi vänta på Ikea...

Inte så trevligt en söndag efter löning! Vi passade på att provsitta alla fåtöljer och soffor. Åt en respektingivande mängd choklad. I en daim-bit var det en fluga. Blä. Tur A just köpt en ny IPhone som han kunde leka med! Den viktiga Mumin-pärmen ligger i tryggt förvar, där i finns hela projektet.

En hel del plockande av lådor och paket blev det och vi fick köra två rundor hem men vi bor ju så nära så det spelade ingen större roll.
Så här ser det just nu ut i mitt kära bibliotek. Snyft, vilket kaos!! Men vi hade riktig tur, alla lådor utom en enda fanns så den får vi köra upp till Helsingborg och hämta någon dag. Idag har jag träningsvärk, jag har gjort årets gympass!!

I går köpte vi även parkett. Jag var trött och fnissig och skrattade ihjäl mig flera gånger (!!??!!) åt att A beställde 28 KUBIK parkett istället för 28 KVADRAT först. Jag vet, helt lam humor. Född sån.

När vi har lagat mat i helgen har även det varit i Kökets tecken. Jag har planerat mat som det blir mååånga portioner av, inför de sämre tiderna då vi får leva på micro-mat.


Potatisgratäng med kassler och soltorkade tomater är en sådan rätt liksom spenat- och skinkpaj.

Tyvärr kan den obligatoriska mozzarella-salladen inte frysas med!

Nu är det bara vitvaror kvar i stort sett. Denna vecka kommer att gå åt till att röja ur det gamla köket, rensa, packa... Vi ska även måla väggarna vita(re) och inrätta ett provisoriskt kök i källaren. Jag är fullkomligt uppe i varv! Men det är skönt att det är igång, jag ser så fram emot resultatet.

Det blev inte mycket vila och sömn i helgen och i natt var det ännu värre, magen började få spel kl 04 så idag har varit en riktigt skräp-dag då jag mest suttit instängd på kontorsrummet och ansträngt mig för att få behålla teet. Fick en liten dipp i energi och humör när jag kom hem idag som en slagen hjältinna men mamsen peppade mig och vi blev erbjudna hjälp från både syster och svägerska så nu känns det lite bättre.

Godnatt från Knutten!

8 kommentarer:

  1. så spännande samtidigt som det låter tufft, men resultatet blir säkert kanon fint. ska bli spännande att se bilder (om man får det) ;D

    SvaraRadera
  2. men shit vad grejer! förstår hopplöshetskänslan. tycker dock flugan var snäppet mer traumatiskt!!
    imorgon kommer jag och löser alla prolem åt er, så oroa dig inte mer nu utan sov. det behöver ni nog båda två!

    positivism-pyro!

    SvaraRadera
  3. Kanske svårt att begripa nu, men det kommer vara värt mödan 1000 ggr om!
    Det där med dajmen känner jag igen, skrev nån av er det på FB, eller är det månne nån mer som fått fluga i dajmen? (Det var det jag ringde om nyss och skulle fråga.)

    /Sis.

    SvaraRadera
  4. Helgens insatser var betydligt större än det verkar på denna beskrivning, tro mig, jag har medverkat på distans så jag vet vilken arbetsinsats det var och hur mycket energi det tagit från en som redan har brist på det. Ni gjorde en jätte-arbetsinsats
    Mor

    SvaraRadera
  5. Sov gott min lilla knutt som jobbat och slitit hela helgen trots att du var helt slut! Ingen rast ingen ro. Inte heller något gnäll!

    Men fint kommer det att bli!

    Bök

    SvaraRadera
  6. spännande med nytt kök, ska bli roligt att se sen :)

    jobbigt att magen håller dig vaken, du är inte dålig som går till jobbet ändå. tänker på dig systra mi.

    kramar

    SvaraRadera
  7. Ser med spänning fram emot det nya köksbilder när allt är klart =D

    SvaraRadera
  8. Åh vad underbart du/ni kommer att tycka om erat kök sedan när det ligger massa tanke och planering bakom ;)
    Om du vill visa resultatet sedan så blir jag sketaglad!

    Men gud vad ni har tvättat många strumpor haha har du samlat länge då? ;) Eller kör du bara strumptvätt och sorterar så haha nyfiken i en strut!

    SvaraRadera