lördag 19 september 2009

Räddis flyttar in.

Knutten is back in business! En inventering i slottsträdgården har gjorts i strålande höstväder.

Paprikor. Himmel vad den plantan producerar! När A skulle plantera den råkade han knäcka den. Vi slutförde ändå planteringen och idag mår den bättre än någonsin med hur mycket frukter som helst, och de växer snabbt!

Min physallis-planta producerar också stora mängder. Skördar bär varje dag och de är sötsyrliga och goda. Jag har hört att det är väldigt mycket c-vitamin i dem, jag tycker man känner det på smaken! Men det kan man förstås inte. Eller?

Goda och fina är de, som små skatter man hittar, insvepta i omslagspapper.

A har varit iväg med jobbet (se nedan) och mamma har varit med mig här nere. Vi tog en sväng på köpcentret för att handla belönings-grejer åt Knutten. Av mamma fick jag en jättefin lång lila kofta med luva (tack!!) och av Knutten fick jag lyktan nedan.


Ugglan heter Räddis och det är inget fel att vara en Räddis bland faktiskt. Jag älskar ugglor och ljuslyktor, vilken perfekt kombination! Det får ha sina fördelar att hänga på sjukhuset. Något materiellt bör det generera ibland.

A var i Sundborn i Dalarna på Carl Larsson-gården. Dit hade jag också velat åka! En av hans chefer är släkt med Carl Larsson och därav åkte de upp och kollade läget och bodde på gården. Så fina foton han tog och så fint det såg ut överallt!

Med sig hade han detta:

Ett äpple- och kanel-te. Mums, smakar höst och passade bra i kväll. När vi bryggde det luktade det höst i köket, det är när det mörknar som kryddorna kommer fram här hemma.

När jag ändå redogör för alla presenter så måste jag nämna en kanon-fin kofta jag fått av mina Svärföräldrar och Svägerska. Jag såg den tidigt i våras och har liksom drömt om den sen dess men min storlek tog slut. Så en dag så kom Svägerskan ut med den som present. Tyget är så fint och det är det ultimata sensommar-plagget. Bör nog fotas.

Nu när jag har haft tråkigt i några dagar så har min hjärna börjat smida planer om nästa vår. Idén är att ta bort rabatten framför huset (den är stor!) och så gräs där i stället. För rabatten är så anskrämligt ful ändå, jorden är för torr för att något ska kunna trivas där. I stället ska vi satsa på lite fler buskar runt min trädgårdsbänk. Det blir mycket gräva framåt vårkanten alltså, jag får nog hyra in sköldpaddorna för hjälp! ;)

5 kommentarer:

  1. Det är inte fel att vara rädd ibland. Det är dock bra att ha någon att hålla sig i. Fin bild på skörden!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Åhh, räddis var hur söt som helst juh! Hoppas han kommer ge mycket värme i höst =)

    SvaraRadera
  3. vad kostade räddis? frithz tyckte den var jättefin och jag tänkte ev överraska honom med en sån.

    /pyro.

    SvaraRadera
  4. nu är jag jätte nyfiken på hur hela er tomt ser ut. Har ni växthus med? jag tänker på paprika osv. Lyktan med ugglan var kanon fin. Visst finns det fördelar med att hänga på sjukhuset, men bara en stund. :D Hoppas du mår bra i alla fall.

    SvaraRadera
  5. hej

    vad har du fått göra på sjukhuset? Hoppas du mår bra!!

    SvaraRadera