fredag 4 september 2009

Sommarens sista -men mesta -dahlia.


I förrgår var vädret jättefint och vi grillade. Kanske sommarens sista grillning?Det kändes som en sommardag men det var ändå den där vassheten längst ut i luften och vinden susade inte utan blåste. På sommaren tycker jag att man ska passa på att äta det som skördats nyligen, det är sällan man får så fräsch mat. Vi kokte några av våra egna rödbetor, lätt-grillade någratomater som vi sen blandade med basilika och gjorde dessutom en sallad på svensk gurka och paprika, med bara vinäger och mycket salt. A hade köpt bokfats-lagrad feta-ost som vi provade. Den hade lagrats med mängder av örter och den hade väldigt stark smak, salt och ganska syrlig. Mycket oregano! Vi köpte mozzarella också, och grillade kyckling med egna plommon till.  En värdig sommar-måltid om det nu skulle bli den sista i år.


Det är mycket i trädgården som sjunger på sista versen nu. Det slokar och ser risigt ut. Den här dahlian har dock slagit ut de senaste dagarna, visst är den underbar? Stor som en tallrik är den och för varje dag blir den bara mer och mer lila. Det är A som har tagit bilden -såklart!

I dag hade jag ett par saker som jag skulle försöka få undan lite snabbt, och sedan skulle jag vila eftersom jag känner mig risig. Tyvärr vilade jag först kl åtta på kvällen. Allt möjligt annat kom före; tvätt, brödbak, middag, städ, strykning, handla, blomstervård, inköp av bröllopspresent... Så typiskt! Därför, ska jag nu krypa ner i sängen. Jag har tänt ljus och lyssnar på Haydn. Hoppas jag hinner njuta 5 minuter innan jag slocknar! :)

6 kommentarer:

  1. Lång dag. Trött Knutt. Misstänker att du redan slocknat!

    Bök

    SvaraRadera
  2. vad sugen jag blev på grillat! insåg precis som du skrev att man nog grillat för sista gången i år. =( well, det innebär det är dags för sopp- och grytsäsongen! en ganska trevlig tid på året det också.
    puss sötisar, från pyro.

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen gott ut dessutom fräscht och nyttigt. Det kan ju faktiskt vara grillväder på fredag också, blir det "flygaballongväder" på lördag så blir det grillväder på fredag. :-)

    SvaraRadera
  4. Ekologiskt var det! =) Gott med grillat. Tycker vi förlänger grillsäsongen lite... man kan grilla även om det inte är 23 grader ute.

    Vacker dahlia!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  5. Såg minst sagt mumsigt ut!!! Håller tummarna för att ni ska hinna med ytterligare några grillningar. Jag vill inte riktigt inse att sommaren är slut =/

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker bild på den blomman, han är verkligen duktig!!

    SvaraRadera