måndag 7 september 2009

Officiellt höst.

Denna bild tog A för en vecka sedan. I dag är tomaterna djupröda och glansiga. Färdiga för skörd! Vår planta kommer kanske att generera tio färdiga tomater, och det är tio fler än förra året! Ska nog låta dem hänga ett par dagar till bara för att det är så kul att se att vi har tomater i rabatten. A hittade det perfekta stället i ett hörd vid muren, i söderläge. Den samsas med vinrankan.

Gröna tomater vet jag att mina föräldrar använde sig av ofta när jag var liten (nu också antagligen). De som inte hann mogna la de in och smaksatte med nejlika (tror jag) och det är ett jättegott tillbehör till kötträtter. Otippat.

På tal om "jättegott", såg ni Tinas nya matprogram? Det håller på just nu och jag började titta men jag tyckte att det var ganska stökigt.

I dag har hösten officiellt börjat, min semester är slut och jag har börjat jobba igen! Det var inte så farligt, ganska trevligt till och med. Först kändes det helt främmande, jag kom inte in i datorn eftersom jag glömt bort min kod, haha! Sen kändes allt som vanligt. 

Det stora samtalsämnet var att vikarie-städaren använt fel rengöringsmedel till micro-fronterna så att det hade blivit repor. Min chef bedrev nu en omfattande utredning för att fastställa vad som hade hänt, av vem, hur, varför och hur framtiden ser ut för micro-ugnarna. Kan man kroma om fronten eller är de dömda till ett liv av repighet? Det är alltså De Stora Frågorna som avhandlas inom våra väggar. Värst var väl att den skyldiga nekade men att hennes längd avslöjade henne -de översta ugnarna hade nämligen inga repor för dit nådde hon inte (mycket klurigt uttänkt av undersökningsassistenten). 

Dessutom så gillar jag hösten. Våren och sommaren i all ära men nu är det skönt med höst. Man kan sova om kvällarna eftersom solen inte skiner in i det 35-gradiga sovrummet. Man får tända ljus och koka te utan att folk höjer på ögonbrynen. Man slipper gå runt halvnaken och träden blir vackra. Det börja visas mycket underhållande men halvt tvivelaktiga program på tv. Serier som man kan följa! Och det är skönt att komma in i rutinerna igen måste jag medge...

Jag läser en annan ande-bok nu, den är mycket intressant och jag kan ännu en gång konstatera att jag inte fick den synska genen. Men jag fick ju små öron, det är alltid nå't.

Hej på er!

7 kommentarer:

  1. hösten är mysig, oftast är man ganska mätt på sommaren vid detta laget. vi får ta lite te och värmeljus när jag kommer ner nästa gång :)
    håller tummarna för att doktorerna hittar på något vettigt snart. kramar

    SvaraRadera
  2. Tack för att du just fick mig att se fram emot hösten =)

    SvaraRadera
  3. Världens sötaste öron har du!!!

    Det verkar som att ni har Miss Marple på jobbet. Slug.

    Nu ska jag sova.

    Bök

    SvaraRadera
  4. Du är så vettig, visst är hösten mysig och du och jag och rutiner verkar vara A & O ;)

    SvaraRadera
  5. Hösten har VERKLIGEN sin tjusning! Jag tycker att det är skönt att det blir lite svalare. Efter en varm och skön sommar uppskattar man hög och sval luft. Och det där med te och tända ljus... ja det är ju inget att diskutera. Fråga vad Catrin gjorde här ikväll... (svar: drack te och myste med tända ljus)

    /Sis!

    SvaraRadera
  6. vi är begåvade med ganska fina öron alla tre faktiskt, det är efter morfar tydligen. han hade också små illeröron.
    det michis har som varken j eller jag har lika utpräglat är amorbåge! det är jättegulligt! =)
    vad gäller synskheten lämnar den en hel del övrigt att önska hos oss alla skulle jag tro... =/

    du glömde en annan bra sak med hösten; man får ha stora ollar! =D

    puss från pyro.

    SvaraRadera
  7. javisst är hösten mycket mysig och fin på alla sätt. Att tända ljus och dricka te är bland det mysigaste , tyvärr tände rjag nästan aldrig några ljus, ska lära mig det. Din syster är duktig på det.

    SvaraRadera