tisdag 29 september 2009

Full fart framåt!

Ja, när arbetsdagen på kontoret var slut så fortsatte den här hemma. Köket ska ju röjas ut tills måndag och eftersom vi även ska måla, köpa vitvaror, inrätta det provisoriska köket, fixa kakel och lite annat var det bara att hugga i. Syster D kom direkt efter jobbet och hjälpte mig att packa ner i kartonger samt sätta ut ömtåliga prylar i ett av vardagsrummen. Inte direkt hemtrevligt där nu, tur att det är tillfälligt.

Otroligt kass foto, proffset var på jobbet (som vanligt!) så amatören ryckte in.

Vår diskmaskin har varit sönder i snart ett år och vi har inte bytt p.g.a. att vi ändå skulle göra om köket. (Renoveringen har dragit ut på tiden...) Det kommer att bli härligt att diska allt på 70 grader innan vi sätter in det i de nya skåpen!

Systern inventerade alla mina miljoner te-burkar och packade ner dem enligt strikt system.
Tänk att vi har ett nytt kök nästa gång jag återser dem! Tack för hjälpen söta D!

I våras satte jag en del frön i det lilla växthuset. Chilin har stått ute hela sommaren men nyligen flyttade den in. Det blir verkligen kallare snabbt nu! Chilin har en lååång frukt, ser ni?

Plantan är 25 cm så den har vuxit mycket på bara 6 månader.

I dag är det Knuttelito-namnsdag! Mamma (och pappa) hade skickat fina trosor och strumpor som A gav mig i morse till frukosten. På posten kom det vykort från Syster J som det nästan är inramnings-bud på.
 När A kom hem och sa att han hade en överraskning flög jag fram för jag visste att det betyder praliner. Då fick jag en Apoteks-påse i handen, för han hade hämtat ut medicin åt mig. Hjärtat sjönk :( 
... men så stack han fram en till påse, och där var pralinerna!

Det är tradition att jag får praliner när jag har namnsdag. En bra tradition!

Nu ska vi rita en ritning till snickeriet som ska såga vår bänkskiva. Jag blir hypernervös av det, tänk om vi räknar fel och de förstör hela skivan!? Vilken mardröm...!

Ps: Självklart ska jag publicera före- och efterbilder!

5 kommentarer:

  1. Suck, jag lider med er som måste bo när det är sådär uppställt nu.... tur det bara är temporärt. =)
    Namnsdagspraliner! Det var ju inte illa det. Vilka smaker? Varför får inte jag det av Bök när jag har namnsdag? Det borde jag få.

    /Sis.

    Ps. Cool Chilifrukt! Jag kom att tänka på Cilie, Catrins padda. Vet du att jag varit ödlevakt nu en vecka? Han fick mygglarver, men han ville hellre ha vodka. Kan ge mig fanken på att det är Helmer som varit där och lurat i honom... ;)

    SvaraRadera
  2. asså, jag ser ju ut som ett jäkla mongo. =(
    imorgon kommer jag och domderar igen, vänta bara. då tänker jag göra klart. jag tror det är bäst om michis sitter och kollar på faktiskt, så kan hon ägna sin dyrbara energi till att tänka på vad som ska slängas, sparas och plockas undan.

    /pyro.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar namnsdagspraliner. Idag är det ingen vanlig dag. Det är knuttelitos dag. Hurra!!!

    Ps. Jag har använt min skruvdragare. Mycket bra.

    Bök

    SvaraRadera
  4. vad effektiva ni är! hjälpte fritz och helmer till också? eller är det bara luft i de där musklerna?

    SvaraRadera
  5. Åh vilken gullig tradition, ni är verkligen duktiga på att visa uppskattning i er familj. Vad härligt!!!

    SvaraRadera