tisdag 22 september 2009

Så det så!


Detta inlägg kommer inte att handla om vare sig mat, böcker eller trädgård. Det är bara ett allmänt uttryck för min åsikt.

Även om jag kanske här på bloggen kan uppfattas som en behaglig och präktig typ så är jag inte alltid så enkel att ha att göra med. Detta beror på mina väldigt tydliga åsikter i kombination med ett hett humör när det väl gäller. Det som nog stör mig mest är när människor har åsikter och synpunkter om mig eller mitt liv. Om åsikterna handlar om att jag gör andra eller mig själv illa så är det helt okej, ja, till och med modigt och lojalt att någon säger till. Sådana ingripanden syftar jag inte på här. 
Antagligen har min totala motvilja mot folks synpunkter att göra med att jag har hög integritet. Jag vill inte redovisa eller försvara vissa av mina val och ingen har rätt att ifrågasätta dem innan jag bett dem. Således följer en lista på kommentarer som stör mig:

  • Du saltar mycket. Ja, det gör jag. Och jag har saltbrist också så inga problem.
  • Man behöver inte mangla och stryka allt! Nej antagligen inte men gör dig mig lyckligare så är det väl rätt oförargligt, eller?
  • Varför vill du inte ha någon alkohol!? Detta frågas oftast väldigt misstänksamt. Om man är nykter alkoholist, gravid eller sjuk är man hyfsat ursäktad. I övrigt en riktig Tråkmåns.
  • Varför går du aldrig ut på lunchen? Du borde ta en promenad! Därför att jag vill jobba klart och komma hem. Och jag promenerar nog, tack.
  • Det är inte bra att alltid gå i klack. Nej det kan jag tänka mig.
  • Du borde ta körkort. Vad jag borde är det bara jag som predikar.
Detta lät ju väldigt otrevligt men det är det inte alls egentligen. Ofta skulle jag vilja svara artigt och vänligt att "det angår dig inte" men det är jag för väluppfostrad för. Att en människa på jobbet som har en ordentlig övervikt dagligen kan klaga på att jag saltar eller varför någon som dricker lite för mycket ifrågasätter varför jag inte dricker är bara ett bevis på taktlöshet; jag skulle aldrig påpeka att den ene är för fet och den andra är en halv-alkis. Så frågan är varför vissa människor tar sig friheter att kommentera harmlösa ovanor och val i folks liv?

Det finns en ännu värre sida av detta och det är när människor man knappt känner ställer verkligt personliga frågor eller kommer med råd om privata val man gjort efter noggranna överläggningar med sig själv. Ska man då behöva stå och redovisa dessa anledningar?

Jag skrev detta delvispå grund av en incident som inträffade på jobbet och nu har jag skrivit av mig (men jag glömmer aldrig...!).

Jag gillar att mangla.

Nu ska jag sova eftersom jag har en förkylning på G. Hoppas att den går över i natt!

6 kommentarer:

  1. jo käraste syster, men kan visst säga "det angår dig inte", så länge man säger det vänligt. det är inget fel i det och om personen ifråga blir sur så är det bara för att vederbörande kommit på sig själv med att vara plump.
    eller om man vill vara lite bitchigare:
    - du borde inte salta så mkt?
    - du borde tänka på ditt bmi!
    även dett sagt i vänlig ton och i lika stor välmening som den andre.

    ta mer plats, men på att smidigt sätt.

    /pyro.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, man ska inte lägga sig i andras val så länge man bara är en ytlig person i den andres liv. I vissa fall kan det kanske vara bra att någon gör en uppmärksam på sitt beteende, men då ska det göras av ens närmaste, och det räcker med EN gång. Man kan behöva en väckarklocka ibland, men övriga kan hålla klaffen! Jag blir också vaaansinnigt sur om någon kommer med pekpinnar. JAG känner MIG bäst.

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. you go! håller med till stora delar. Mitt liv är mitt ansvar!! Och det är så skönt att göra saker som gör MIG glad och gör att JAG mår bra. Jag har slutat att göra saker som jag egentligen inte vill för att alla andra vill det. Och det där med att andra människor som egentligen inte känner en ska lägga sig i.....*ryyyyys*

    /cuz.

    SvaraRadera
  4. du är för rolig ;) jag skulle behöva lite manglat, du skulle gråta om du såg mina garderober, jag tumlar diskhandukar och lakan utan någon efterbehandling ;)

    kul med lite kommentarer på min blogg! kramar

    SvaraRadera
  5. Bra du biter ifrån!

    Skönt att ibland avreagera sig och bara få ut allt som man känner inombords.

    Stor kram

    SvaraRadera