torsdag 14 januari 2010

Astrid Lindgren.


Något av det svenskaste som finns måste väl vara Astrid Lindgren? Alla svenskar har nog ett förhållande till henne och hennes böcker.

För mig är hon fortfarande en av mina absoluta favoritförfattare. Jag inledde min läsar-karriär med henne -Pippi Långstrump var den första "kapitelboken" som jag läste när jag var 5-6 år, det minns jag väl. Mina systrar läste ofta hennes böcker för mig och vi hade även flera av dem på kasettband.

Det fantastiska med Astrid är att hennes böcker kan läsas av människor i alla åldrar och i alla faser av en personliga utveckling. Jag får fortfarande nya aha-upplevelser av hennes böcker, nu förstår jag dem på ett annat plan än innan. Är det inte en konst att kunna skriva böcker som bara ger och ger nytt efter många år? Böcker som kan läsas på flera olika nivåer, av både barn och föräldrar.

Vilka är då mina favoriter? Ja ni, detta har jag tänkt på många gånger... men som solklar etta kommer

Madicken
Varför? Antagligen kan jag relatera mest till henne. En lycklig flicka som lekte halvt ihjäl sig med sin syster i ett stort hus och i en stor trädgård. Tillsammans med systern upptäckte hon världen; krig, fattigdom, avundsjuka och orättvisa. Ständigt med mamma och pappa i bakgrunden som förklarade och förlät. Jag ser mycket Madicken och Lisabeth hos mig och mina systrar och mycket Junibacken i vår familj. Levde tryggt och kärleksfullt men blickade ut mot stora vida världen och försökte förstå.


Nummer 2 är Pippi Långstrump!
Här vet jag at jag skiljer mig från mina systrar. Jag bara älskar Pippi! Hennes förmåga att klara sig själv, svälja klumpen i halsen och ta ut svängarna i livet. Dessutom är Pippi en hjältinna, och såna finns det inte gott om för små barn -hjältar var alltid pojkar!
Jag tror även att jag fascinerades av det fantasifulla kring Pippi. Sockerdricks-träd, en apa med kläder, Kurrikurridutt-ön och resan dit och givetvis hennes märkliga hus. Jag tröttnar aldrig på att se Pippi på tv heller!

Nummer 3 brukar växla lite, här trängs Bullerbyn med Ronja och Bröderna Lejonhjärta. Jag får nog välja Ronja ändå.
När jag var liten ville jag alltid klä ut mig till henne om det var maskerad. Hon var så häftig med sina skogskunskaper och sitt mod. Ofta lekte vid Ronja och bodde i grottor och samlade vitmossa. När jag läst Ronja i efterhand så tycker jag att det är en rätt tung bok, jag grät flera gånger när jag läste om Ronjas komplicerade men starka relation till Mattis och hur hon slits mellan det trygga hemmet och självständigheten, viljan att göra egna val och lära sig vad som är rätt. Huvudhandlingen är väl egentligen att Ronjas liv sätts i gungning när hon upptäckter att allt inte är svart eller vitt utan föräldrar kan också ha fel. Måste man följa sina föräldrar då och vad händer om man säger emot? Kan man ha en relation ändå?


Det är snart exakt 8 år sedan Astrid dog och vi är många som sörjer henne. Jag tror att det finns en Ronja, Emil, Lotta eller Tjorv i alla barn!

Det vore skoj att höra vilka favoriter ni har! :)


Tre systrar som lekte halvt ihjäl sig på trygga "Junibacken"


Sov gott, det ska jag göra.





8 kommentarer:

  1. Ojojoj! Jag vet nog att det gick vilt till!

    Jättefint inlägg. Välskrivet!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Det var ett fint skrivet inlägg. Du vet säkert redan att jag delar din åsikt om förstaplatsen. Madicken har alltid varit och kommer alltid att vara favoriten. Som nummer två kommer nog Ronja, men jag gillar även Emil, Bullerbyn och Pippi väldigt mycket!
    Men det finns ju även mindre "verk", t.ex. Kajsa Kavat, Allra käraste syster och andra mysiga små sagor som ligger mig varmt om hjärtat. Stört omöjligt för velfisen Joffeknalla att välja.

    Minns A.L.´s begravning... Inger Nilsson aka Pippi Långstrump höll ett tal och GUD vad jag bölade!! För evigt älskad av det svenska folket och resten av världen. Amen.

    /Sis. (En av de två allra käraste. =D)

    SvaraRadera
  3. Hej gumman!
    Jag har legat på golvet, jag har skrikit och jag har gråtit. Många många gånger om. Tyvärr så är det hans yrke och han brinner verkligen för det så det slutar nog inte med bara en utlandstjänst. Är glad så länge jag får ha honom hemma :)

    Har du det bra?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj vilket inlägg, jag fastnade!

    Jag gillade verkligen Ronja som barn, men inte alls nu längre...vet inte varför, nu gillar jag bullerbyn mest, Annie vill se Madicken eller Lotta men dom gillar jag inte alls längre, mest antagligen för att dom har en särskild attityd mot varann som jag inte vill hon ska uppfatta redan för att hon snabbt tar vid och blir "ful" i mun mot oss och Lucas hakar snabbt på...Pippi är ju underbar tycker jag, härliga ideér och lilla Annika som säger: Oj det här skulle inte mamma tycka om ;)

    SvaraRadera
  5. Barnen i bullerbyn är helt klart min favvo.
    Och den bästa kommentaren är när skomakaren säger "stäng dörra".
    Inte alla som kanske tycker det eller förstår det, men för mig är det förknippat med många härlig skratt.

    Precis som Johanna skriver så finns det några mindre kända "verk" som jag också tycker om.

    men någon som jag inte gillade var karlsson på taket. Han var så elak. Jag vågade inte ens gå in i hans "hus" på Astrid Lindgrens värld.

    Har du varit där? Jag längtar till vi ska dit med Liam.

    SvaraRadera
  6. oj så olika syn vi har på böckerna och dess karaktärer!
    jag har också madicken som nr ett, men anledningen är de mörkare känslor den förmedlar. orättvisor i världen, folks grymhet och girighet, och viljan att göra gott och hjälpa till men känna sig otillräcklig och nästan skämmas för att man haft det så fint som man haft det.
    på delad andraplats kommer ronja och bröderna lejonhjärta. ronja för att hon står för det hon känner är rätt, och lejonhjärta för att det handlar om mod och göra rätt saker trots att man eg inte vågar.
    genomgående för alla tre berättelserna är dock livsglädjen, att hitta på tokigheter för att "man känner livet i sig" och att "få infall fortare än en gris blinkar" och det är också det som jag anser vara drivkraften hos människorna, mitt i all skit.

    puss från pyro!

    SvaraRadera
  7. och! absoluta favoriten, drama-queen som man är: allrakäraste syster! jätte, jättevacker!!! =(

    /pyro igen.

    SvaraRadera
  8. Bullerbyn och Emil utan tvekan :)

    SvaraRadera