söndag 3 januari 2010

Hypnotiserad.


Lata dagar på slottet i spåren av helger och högtider. 

Jag har plockat fram en alldeles underbar kokbok som jag köpte förra året på bokrean. Författaren har påbrå från lite alla möjliga länder och har samlat de bästa recepten från samtliga. Alla recept är enkla och innehåller få ingredienser. 

Häromdagen gjorde jag grekisk fiskgratäng. Potatis och torsk fick bubbla i pressade citroner, selleri och tomater i nästan 2 timmar, inne i ugnen. Hu så gott och mustigt det blev! Boken heter förresten Mellan hjortron och oliver.

Som vanligt står även läsning på programmet. Jag har ett kapitel kvar i Det konstiga huset av Agatha Christie. 

I dag såg jag en dokumentär som förklarade hela mitt Christie-beroende för mig; man blir beroende av Agathas böcker! Forskare uttalades sig om författaren och hennes böcker och menade att man faktiskt blir fysiskt beroende av böckerna ju fler man läser. Detta beror på att man först känner spänning och att man då utsöndrar adrenalin vilket ger en ett rus och när gåtan sedan är löst så känner man tillfredsställelse och utsöndrar dopamin och serotonin. Kroppen drogar alltså sig själv medan man läser. Sen minns kroppen känslorna och förknippar dessa med böckerna och då vill man ha fler, och fler...


En annan sak den listiga författaren gjorde var att hon delvis hypnotiserade läsaren och därför glömmer man lätt bort att man sitter och läser, man sätts i någon lätt trans. Metoden för detta är att hon upprepar vissa ord och begrepp tätt samtidigt som hon ger våra hjärnor mer än 9 personer att hålla reda på. Då tappar man uppfattningen om tid och rum, till viss del. Så oerhört smart av henne!!

På förmiddagen var vi ute och klippte ris, högg ved och staplade ved så nu ska jag tända en brasa och njuta av värmen.


                                                                                                                    






3 kommentarer:

  1. Ja det var ett intressant program. Fast jag hann inte se hela eftersom tvätten var klar så jag missade det där om att man bli hypnotiserad. Verkligen ett smart sätt att hålla kvar läsare!! Undrar om fler tänk på det?

    Äter gärna kronärtskockor när jag kommer ner. =)

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. såg det också, undrar om hon var medveten om vad hon gjorde? tycker som känt lingvistik är mkt intressant.
    du får gärna bjuppa på den fisken någon gång... ;)

    /pyro.

    SvaraRadera
  3. både ser ut och låter gott!

    kanske borde prova de där böckerna? har inget att läsa nu :/

    vad mor och far fick i julklapp: varsin kopp med kort på hundarna och deras namn som de ska ha i husbilen, ljudbok om sveriges historia, rolandz skiva, bärbar radio att ha i husbilen :)
    husbilen kraschade dock i säfsen idag :(

    SvaraRadera