tisdag 12 januari 2010

Rucklarens väg.

I söndags gjorde jag något som jag inte har gjort på ett par år, jag gick på Opera! 
Syster J hade fixat biljetter till Rucklarens väg som vi, syster D och A gick på. Vilken show! Den hade allt en opera skulle ha; arbetad scenografi, en proffsig orkester och fantastiska sångare. Det är så mäktigt att gå och se underhållning live. 
Efter en paus berättade chefen att den ena sångerska var sjuk men skulle försöka ändå, och det märktes absolut inte att hon var dålig. Vilken insats att gå in och skåde-spela och sjunga opera på det sättet. Jag tog med ett program för att lättare hålla koll på kommande evenemang. Tack J för kvällen!


I går började "allvaret" igen. Men det är aldrig så farligt att gå tillbaka till jobbet efter ledighet som man tycker kvällen innan.  Jag började med en ny grej, nämligen att promenera till jobbet. Det tog exakt 40 minuter. Jag ska fortsätta med det, men inte varje dag. Det var väldigt skönt att börja dagen med frisk luft, rörelse och talbok i öronen. Jag får nog mer arbetsro då. 




Idag bokade vi en resa till Lanzarote! Vi åker i mars och är borta över A:s födelsedag. Det ska bli så gott att komma till sol och värme. Och att bara få ligga och läsa en bok. Sen saknar jag ljuset också, att få sträcka upp ansiktet mot solen. Två månader kvar!

Jag vet inte om jag har nämnt det, men min fiol är sönder :( Jag tror att det beror på att den har utsatts för ömsom värme ömsom kyla nu på sistone. Den hänger i samma rum som vi eldar. Jag har letat upp en fiol-byggare om ska få ta hand om mitt lilla gryn. Det går säkert att fixa och jag hoppas inte att det tar så lång tid.

Bilderna här ovan har A tagit nere i Skanör och Skåre. Tycker att de underbart fina och vintriga. Visst ser man hur kallt det är?! 

Ps: I morgon börjar Det okända igen! Äntligen är spökena tillbaka!

7 kommentarer:

  1. Vassego för kvällen. Tack för sällskapet. =)

    Vad hurtigt att gå till jobbet, en 40-minuters promenad som start på dagen är ju väldigt bra. Det fanns en tid då jag själv gjorde det, och sen gick hem igen. Tror jag ska börja cykla till jobbet sen när det är bättre cykelvägar.

    A´s bilder är häpnadsvöckande snygga. Skicka iväge dem till nåt företag i smyg tycker jag.

    Och på tal om Det okända... hoppas jag är hemma då. Ska på middag kl 18 ju...

    Tjillevippen.
    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Mmm! Operan var väldigt bra. Jag som är korkad förstod inte riktigt musik och melodi men har efter de senaste dagarnas inlyssning lärt mig mer.

    Semester ska bli så sjuk skönt! Obeskrivligt.

    Bök

    SvaraRadera
  3. vem åt vad för ett par inlägg sen? har jag missat svaret??

    kommer neråt till helgen, hur ser din helg ut? kram

    SvaraRadera
  4. Emma, jag åt fisken och Bökis åt köttet! Vilka dagar/tider är du ledig i helgen?

    Johanna, du får skaffa en sån där box som vi har,det löser alla tv-problem. Och jag gick hem också, vill inte åka lokal-buss. Men nu cyklar jag några dagar för jag fick sånt skoskav...

    SvaraRadera
  5. Hej Mi! Vilka underbara bilder! Älskar skåne ;)

    Planen för mig nu är att jag ska försöka hålla kortisonet på en låg dos fram till och med februari. Men det har jag redan bestämt mig för att jag inte ska! Jag är förbenat trött på kortisonet och dess biverkningar. Så jag är djärv och smyger ut det försiktigt och försöker bli av med det nästa vecka. Går det inte så får jag ta det problemet då. Vilket jag garanterat kommer få som ett slag i ansiktet, för det brukar ju inte fungera av erfarenhet. Sen när jag kommer neråt igen så ska vi ta en ny diskussion utifrån hur jag mår då. Och kanske blir det en operation. Kanske inte. Nu är jag mer och mer tveksam till det. Samtidigt som jag inte vill stoppa i mig mer mediciner. 11 år i svängen gör en rätt matt..Så jag vet inte riktigt var jag själv står i frågan längre.. Hade de sagt att de kapar högerbenet och att det hjälper så hade jag säkert sagt okej till det. För just nu är jag så trött på allt med magen så jag känner mig helt likgiltig.

    Anledningen till att man väljer att ge prednisolon i stället för betapred, tror jag, är att för det första är det två olika aktiva substanser. Båda är kortisonpreparat men det är olika substanser. Sen vet jag int ehur det är med doserna. Och om man ska vara riktigt äckligt petnoga så brukar det ena användas till vissa sjukdomar och det andra till andra, det beror nog lite på vad det blivit godkänt för när de ansökt om godkännande. Betapred ger man oftast vid allergiska reaktioner och allergier medan prednisolon är reumatisk värk, inflammatoriska sjukdomar i övrigt. Lång utläggning det blev..

    Ja, i morgon gäller det. Första presentationen som inte gör mig särskilt nervös faktiskt. Värre blir det på de två avdelningar som jag tillhört. Absolut värst blir det på Az. Men det ska jag ta mig igenom det med. ;)

    Vad underbart med resan! Hoppas verkligen den blir lyckad!

    Hur går det själv för dig med din mage? Har det blivit bättre med Humiran?
    Sköt om dig! kram

    SvaraRadera
  6. Fnissar lite och vet inte hur jag ska svara på det där. Det går helt enkelt inte att kommentera närmre här.

    SvaraRadera
  7. Vilka bilder alltså!!
    Om du hade spelat fiol och han hade fotat på vårt bröllop så hade det blivit kanon ;=)

    Åh så härligt med en resa, vi åker ju med i Mars hihi bokade ni nån all inclusive eller frukost eller så med eller ska ni ta det som det kommer?

    SvaraRadera