lördag 16 januari 2010

Helmers dag, hurra hurra!

Det var länge sedan jag längtade så till en helg som igår! Eller säger jag alltid det kanske? Nåja, hur som helst var det underbart att det var fredag. Jag promenerade både till och från jobbet och trots att det var snålblåst, fuktigt och -1 så kändes det underbart. Lyssnade på bok och njöt av att få ha ledigt.

Framåt kvällen tog jag en lång dusch medan maken var fredags-kock! Han är mycket duktigare än jag på asiatiska rätter, antagligen för att han har varit runt i Asien flera gånger och har bättre koll på kryddning och balans. Han gjorde en thai-wok...

... med risnudlar, räkor, solrosskott och sötsur sås. Till det en morotssallad med fisksås (!) och lime. Han lyckades fint! 
Räkorna var lite ett test för att se om jag tål räkor. Förra nyår fick jag nämligen kraftig nässelfeber efter förrätten som innehöll räkor och kräftor. Eftersom jag inte reagerade något igår vet jag numera att det är kräftor jag är allergisk mot men inte räkor, vilket jag länge också misstänkt.

Latmask-Mi stod för efterrätten!

Chokladpudding och grädde. En av mina top 3-efterrätter. Barnsligt, jag vet. Men smaskens!!

Jag har städat bort allt rött nu och försöker få det lite vår-likt hemma. Det går sådär... man får kompromissa! Visst måste man tända ljus ännu för att få det mysigt och fint, för solen lyser med sin frånvaro. Men man kan ju pigga upp med lite nya blommor för det.

Ljusstaken fick jag förresten av J i julklapp, de kom i par så jag har en till på skänken.

Gjorde ytterligare ett vår-tilltag igår.

Nämligen köpte tulipaner! Som sagt, detta hindrar inte att ljusen på bordet får tändas till frukost medan regnet hänger i luften utanför.

I dag har mitt älskade pyre Helmer namnsdag! Mamma sms:ade honom i morse (vi är lite störda i var familj) och han blev mallig av gratulationen. Han ska få en semla sen, bestående av sallad och gurka. Jag ska baka semlor till oss också, samt göra middag till en kär gäst som besöker oss senare. Men först ska jag ta en runda i trädgården och koppla av lite. 

8 kommentarer:

  1. Vad gott med wok, den såg god och fräsch ut. Morötter med fisksås lät ju... originellt. ;) Men det var säkert gott, jag känner ju Böks kokkonst. Och jag håller med; chokladpudding är SÅ gott!

    Ni har verkligen är fin stil hemma, med det skira vita och lite gammaldagsa. Det är ju inte riktigt samma stil här eftersom jag har gröna stenfönsterbrädor... men man får ju göra det bästa av den situationen.

    Jag får se om det kommer ett sms till Helmer från Pantis. Om jag har råd. Man får ju välja sina utgifter... :P

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Hörru Pantis, du smsar GRATIS!!! ;)

    SvaraRadera
  3. Ojojoj! Grattis grattis herr godsägare!!!

    SvaraRadera
  4. Man får alltid se så mycket goda rätter i din blogg, dessutom gör ni efterrätter också. Är ni alltid så duktiga eller är det mest på helgerna? Jag menar, kan det någonsin dukas fram "bara" korv och potatismos hos er? ;) Kramis!

    SvaraRadera
  5. grattis till helmer. jag vill också ha semla men det ska vara laktosfri grädde för jag är laktos.

    hej då från frithz.

    SvaraRadera
  6. Frithz: Klart det finns laktosfri grädde, bök äter ju också det :)
    Tusensköna: ja, väldigt ofta. Älskar ugnsgratinerad falukorv, t.ex.! I veckorna lagar vi inte så mycket mat, då blir det mest mackor med olika röror på, eller matiga pålägg. Men jag älskar att laga mat så det är inte bara som jag är präktig ;)

    SvaraRadera
  7. Ja det är vemodigt. Visserligen är det underbart att få komma hem till vackra skaune! Men att ta steget är skrämmande. Det smärtar trots allt lite. Vilket jag inte kunde tro för några månader sedan. Men man går genom olika faser. Nu känns det som om jag börjar hitta tillbaka lite till mig själv igen. Har gått från att känna mig totalt hjälplös och inte trivts alls med mig själv som sällskap till att faktiskt känna att en ensam kväll kan vara helt underbart.
    Hur gick det med semlorna idag? ;)

    SvaraRadera
  8. Om man säger grattis här så blir det ju gratis.
    Grattis.

    /Pantis

    SvaraRadera