söndag 10 januari 2010

Top chef-duell.



 
Min syster J är här över helgen. I går bestämde vi oss för att leka Top chef. Top chef är en amerikansk "reality-tävling" där kockar tävlar utifrån olika uppdrag. I går gjorde vi så här:

Systrarna J och D gick in på Ica och handlade varsin liten kasse mat till de tävlande, jag och A. 

I min kasse låg det;matlagningsyoghurt, farinsocker, palsternacka, prickig korv och solrosfrön.
I A:s kasse låg det;svartvinbärssaft, champinjoner, fänkål, lime och vaniljsocker.

Av detta (och annat från kylen såklart) så skulle vi
göra 
två tapas var.

 
Under tiden vi lagade mat så dukade systrarna.

A:s första rätt; parmaskinks-chips med fyllning på fänkål, vitt vin, cremefraiche samt champinjoner. 

Min första rätt; korvsnurror med fyllning av färskost, oliver och vitlök. Rostade solrosfrön och honungs-stekt spenat till det.


Min andra rätt; indisk-kryddade fläskkarréer med farin-karamelliserad lök och palsternacka. Syrlig yoghurt till det.


A:s sista rätt blev en dessert. Han gjorde rippel på vaniljsocker, svartvinvärssaft och lime, som han blandade i glass.

Riktigt rolig lek som man kan göra en kväll när man är ett par stycken! Det var spännande att få matkassarna och sedan låta fantasin flöda. Att laga mat på prickig korv var ju dock inte det lättaste... det är nog meningen att man ska ha korv på mackan och äta den på morgonen, om man säger så...   :-/

D och J var jury men de utsåg ingen vinnare. Så diplomatiskt av dem!

I natt har det blåst som om en varg stod utanför och ylade. Snön har blåst bort och ligger bara i drivor här och var, det är fult tycker jag :(

6 kommentarer:

  1. Undertecknad intygar härmed att Mi & Bök kan trolla med ingredienser. Maten var jättegod och jag och D var mycket imponerade!!
    Jag ville göra det idag igen men det var det tydligen ingen annan som kände för. Fast jag ska få lamm här idag, det går sannerligen inte heller av för hackor!

    /Sis

    SvaraRadera
  2. vad roliga ni är! låter som en spännande duell, men goda resultat!

    SvaraRadera
  3. hi hi så roligt, ser rätt gott ut!

    Och vilken fin dukning dom gjorde med. :)

    SvaraRadera
  4. Hur har vi lyckats få så kreativa barn? Ni är fenomenala!
    Mor

    SvaraRadera
  5. Haha vad roliga ni är ;) Vilken skoj idé!

    Ni är mycket påhittiga båda två måste jag säga.

    SvaraRadera
  6. Gjorde ni allt det här utan recept? Ni är ju sjukt duktiga!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera