torsdag 7 januari 2010

Experiment-kaka med MYCKET choklad!

Kommer precis in från en sen och kall promenad. Det är härligt att känna kontrasterna från kallt till varmt och från piggt till trött. Det knastrar trevligt under fötterna av snön och jag passade på att åka lite kana med fötterna där det fanns is. Jag har inget emot is och snö alls!

Idag har jag bakat! Det blev dels en limpa matbröd och dels en chokladkaka. Jag hittade flera små "slattar" chokladkakor i skafferiet och tänkte att dessa måste jag ju utnyttja på nåt sätt. Jag rörde därför ihop en experiment-kaka. Grunden var ungefär som en choklad-sockerkaka men jag smälte även i chokladen, vit som mörk. Sist hackade jag i mandlar. Efter 40 minuter i ugnen såg den färdig ut. Dem blev god men något torr, tycker jag.

Vad jag älskar att vara ledig!! Jag njuter verkligen! Särskilt nu när vädret varit så fint, äntligen kan jag passa på att vara ut i sol och fräsch luft.

Mamma och Pappa är på Teneriffa och smsar dagligen om sol, stora vågor och god mat. Snacka om kontrast mot Sverige! Vi får väl hem dem som två pepparkakor på söndag  :)

6 kommentarer:

  1. Vad kul att höra att nån mer än jag gillar snön!:)
    Haha jaa min måndag var verkligen en otursdag. Så här i efterhand så skrattar man åt det men det är inte kul när det väl händer;) Som tur är så har reservkylskåpet startat idag så imorrn blir det att åka till affären och handla massor med god mat!! Ha det så bra och njut av ledigheten!! =D

    SvaraRadera
  2. Kan jag få gå på kockskola hos dig?

    SvaraRadera
  3. jag gillar inte snön! eller snön i sig är mysig men det blir ju aldrig riktig snö, utan slaskigt och dant, man blir stelfrusen, blöt vilket leder till grinighet. därför är sol och värme så mkt enklare ;) inte för inte jag älskar LA :D

    kakan ser mumsig ut! men hur gör ni med era allergier? är det inte svårt att kombinera ihop? eller är det bara jag som inbillat mig det?

    redskapet på min blogg är från tupperware, kommer med tre olika munstycken, en för att kavla ut (som en minikavel) och två för att göra mönster i degen med :) jag är ju pajfantast så den passar mig perfa, gick så fort att få ut degen :)

    SvaraRadera
  4. Ja jag gillar med snön speciellt nu när julgranen står här så grann och fin och det är kallt så blir det så mysigt!

    Väldigt påhittigt med slattarna av choklad, klart att man inte ska slänga något! Jag slänger vääldigt sällan mat eller så.

    SvaraRadera
  5. vaddå, menar du att våra föräldrar skulle ha lätt att bli bruna!? neeeej...
    hoppas pappa tar sig igenom tullen och inte tas för terrorist.

    SvaraRadera
  6. ser gott ut, fast jag gillar nog mer kladdiga kakor. Däremot tycker jag man ska prova sig fram i bakningen, så länge man inte har stor bjudning. ;)

    Skönt att era föräldrar får sol och värme. D skulle man inte tacka nej till.

    SvaraRadera