fredag 1 januari 2010

Året som gick och året som kom.

Gott nytt 2010!

I går fick jag tillfälle att spendera ett par timmar i vårt fina kök tillsammans med min goe make. Detta resulterade i en nyårsmiddag.

Först bjöds det på förrätt, som sig bör.


Rösti med löjrom, creme fraiche och rödlök. Godast på hela kvällen! Jo, jag vet att det är rätt mycket löjrom... vi köpte till sex personer. Gottegrisar!!


Som huvudrätt gjorde vi persiljefylld laxfilé, dillpotatismos och champagnesås. Naturligtvis ett glas champagne till det. (Nej, självklart drack jag inte ett helt glas... ) Denna rätt ackompagnerades av...


... en sallad med apelsin, solrosskott och selleri. Salladen bröt av resten av huvudrätten väl för den var så fräsch och krispig.
Till efterrätt blev det en riktig klassiker! Minns ni denna?


Ugnsbakad banan med smält choklad och vaniljglass. Det har jag inte ätit på många år men jag tror att det är dags för en rennäsans.
Klockan 00 stod vi ute på balkongen och såg ut över staden. Vi bor högst uppe på en kulle och har således finfin utsikt. Kallt som sjutton var det men det glömde vi lätt när vi beskådade skådespelet.


A fotade naturligtvis en del. De finaste raketerna är de som glittrar och gnistrar i vitt, tycker jag. Som iskristraller.
Tiden går snabbt, nu är det alltså 2010! Om jag ser tillbaka på 2009 ser jag ett berg som jag har bestigit. Jag står nu på toppen av berget och tittar ner på utsikten och insikter. Utsikten är allt som hänt under det gångna året och insikterna kommer med alla dessa erfarenheter. Det låter hurtigt men det är helt sant. Dessa insikter kommer jag ha stor nytta av senare i livet och då kommer jag att vara tacksam för att jag fick tillfälle att pröva mig själv på detta sätt när jag var yngre. Jag känner mig själv ännu bättre efter detta år, jag vet vad jag går för. Hur mycket som än berövas mig så är det samma Mi som står kvar ändå, kärnan är oförändrad och lika stark. Värdigheten såväl som drivet finns kvar under alla omständigheter. Sug på den ni!
Erfarenheterna har gjort mig tacksam för alla människor jag har omkring mig, tänk att folk inte slutar fråga och sluta bry sig! Jag drog en vinstlott i det lotteriet.
Under året 2009 har jag...
* fått en fast tjänst!
* varit i Irland och häpnats över naturens skönhet.
* lärt mig spelat Vivaldis konsert i A-dur.
* fått nya fina vänner p.g.a. min sjukdom, på internet och från sjukhuset.
* klippt av mitt långa hår!
* äntligen!! renoverat köket.
* läst En ny jord och aha:at.
* börjat skriva på min bok.
* firat 1 år som gift.
* samt börjat blogga!
Tänk så det kan gå! Ser fram emot 2010! Hoppas ni hänger med mig.

M.v.h. Mi -obotligt positiv eller obotligt naiv, det är frågan! ;)

5 kommentarer:

  1. Det var ett fantastiskt bra inlägg älskade hustru!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Vilket år och vilken meny ;p

    SvaraRadera
  3. oh vad gott det lät! var impad av salladen, sött, surt och salt!
    det är skönt att se att du ser så positivt på "skiten", det är alltför många som tar på sig offerkoftan utan att egentligen ha en anledning till det.

    /pyro.

    SvaraRadera
  4. Det var välskrivet! Jag tycker också att du är väldigt positiv och försöker se optimistiskt på saker och ting. Det är bra, jag tror absolut att man känner sig piggare och friskare då än om man gräver ner sig i sjukdom. Fast man måste även tillåta sig att tycka att allt är ack & ve ibland.

    Rösti med löjrom... ja det låter som en dröm för smaklökarna. Laxen också. Däremot har jag nog förätit mig lite på bakad banan. Men det VAR väldigt gott en gång i tiden. :)

    /Sis!

    SvaraRadera
  5. Gott nytt Mi :)

    Alltid så kul att läsa i din blogg för det är så fint krivit och så fina bilder! Kan förstå att ni hade en lugn och skön nyår precis som det ska vara.

    Ser framemot 2010 och följa er väg, hoppas även på att vi kanske kan ses under året?

    Kram Jossan

    SvaraRadera