söndag 24 januari 2010

Mojo-sås.

Som jag nog nämnde i ett annat inlägg var mina föräldrar på Kanarieholmarna. De hade med sig fina presenter till oss när vi kom hem, en skjorta till mig, aloe vera-creme och till A en flaska konjak. Men vi fick även nåt ätbart, nämligen mojo-sås. Det finns två mojo-såser från Kanarieöarna, en grön och en röd. Vi fick en grön och kunde inte vänta till grillsäsongen för att smaka denna. Vi åt den med fläskytterfilé och ugnsbakad sötpotatis och vanlig potatis.

Såsen är gjord på persilja, örter vitlök och olja och är kanon-god! Man behöver inte mycket heller, det är ganska smakstarkt. Tycker att det nästan är som en spansk version av pesto. När vi åker till Lanzarote ska jag se till att handla hem ännu mer!

Under gårdagen fixade vi om bland blommor och växter. Det var det sista lilla kvar av julen. Vi handlade nytt i vit, ljusrosa och aprikos (allt ska inte stå i samma rum!) och rumsterade om bland krukorna. Vi satte upp julstjärnorna på vindens blomsterbord för ett litet test. Ett år satte jag ut en sån i rabatten framåt våren och den tog sig verkligen! Det blev som ett fint litet träd.  Nu har vi fem ståtliga dylika där uppe så kanske kan jag ordna en liten grupp åt dem i rabatten tillsammans med andra växter sen i sommar. Det kanske blir helt fel och fult men det märker vi.

Efter en stor hög stryktvätt som ströks under konståknings-finalen gick jag en promenad på en dryg timme. Gick lite vilse, som vanligt...

Sen hade vi snacks-mys framför Robinson, det är inte ofta vi gör så kan jag säga!


Anledningen var delvis att vi hittade en mjölk-fri brie (den var gjord på get-mjölk) som A alltså tålde, så vi gjorde ostbricka samt grönsaker med dip. Godast var dock pepparrotsosten! Fick lite nostalgi-känsla, vi åt ofta ost framför tv:n hemma på lördagarna när jag var liten.

Hoppas ni har en solig och fin söndag!

4 kommentarer:

  1. Kanske det är så att ni måste köpa en mojo-sås till mig också när ni är iväg. Man kan aldrig få för mycket.
    Vita och ljus-rosa blommor funkar alltid. Aprikos är väl inte riktigt min kopp te, men ni kanske kan ändra på min åsikt?
    Jag åt också en mjölkfri ost igår, den påminde lite om chevre, fast mycket mycket mildare i smaken. Den låg förpackad om två "korvar" typ... vet du vilken jag menar?

    Nu ska jag se Robinson-repris.

    /SIS

    SvaraRadera
  2. Mojo! I löööv!

    Bök

    SvaraRadera
  3. ..och vi glömde köpa till oss själva....
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Åh nu undrar ju mjölkallergiska jag vad osten hette som ni åt? =)
    Kramar

    SvaraRadera