söndag 5 juli 2009

Asian BBQ i den tropiska hettan.

Lördagen var förmodligen årets varmaste dag hos oss hittills. Hu vad hett! Man går inte många knop i så'n värme.

Halv sju när det svalnat en smula kom A:s familj på middag. Jag hde komponerat en lite asien-inspirerad BBQ. Som fördrink gjorde jag en drink med smak av mynta, ingefära, päron och citron. Frisk och god och lite sting i. Alkohol-fria drinkar kan annars bli lite väl barnsliga och mesiga i smaken men denna var lite mer vuxen. 

Grillen gick naturligtvis varm. Vi grillade kyckling och till det åt vi ris, sesamsallad och rabarber-chutney. Sistnämnda hittade jag i Alltommat och var busenkelt; kokte ihop salladslök, rabarber, citron, socker och chili. Minst lika gott som mango-chutney fast lite svenskare. Prova!


Hilma fick också lite mumsigt, men Helmer ratade allt som serverades dem. Hilma älskar verkligen smultron men jag ransonerar de lite för jag är rädd att hon ska få ont i magen eller få en socker-chock.

Kvällen blev lång och varm och vi satt ute länge. Framåt halv elva tog vi en promenad och det kändes som om man var utomlands och promenerade hem från restaurangen man hängt på hela kvällen. Svägerskan J var gullig och diskade åt oss, vår diskmaskin är ju sönder :( Vi fick en jättefin växt av A:s föräldrar,  det ser ut som en hibiscus på stam, i en vacker mörkröd färg. Lär synas här på bloggen för eller senare.

I dag har regnet hängt i luften men inte en droppe har kommit! Det är tryckande och åsk-fuktigt. Jag har haft rätt ont i magen så jag har roat mig med att bada sköldpaddorna (Nej, det kan inte simma. De är landsköldpaddor!!) invigt min nya mangel (köpte den igår och den manglar sååå platt på ingen tid alls, kan jag konstatera nöjt) planerat resan till Irland, legat och läst, städat i mitt smyckeskrin, tvättat... ja, söndags-sysslor helt enkelt. Skönt. Nu ska vi göra lite macka och te och sedan blir det nog stryka framför tv:n hela kvällen.

Förresten, vet ni vad jag fick till frukost? Korvmacka och varm choklad. Kan det bli en bättre början eller!?

5 kommentarer:

  1. Fördrinken låter väldigt "läskande", jag skulle kunna tänka mig att smaka den nån gån! ^^
    Undrar om er värme också brakar lös i det värsta åskovädret som det gjorde hos oss igår. Det åskade i 6-7 timmar (i olika intensivitet)!!

    Fin bild på Hilma!!

    /Sis. Jojo!

    SvaraRadera
  2. Hejsan M!

    Förlåt att jag inte skrivit tidigare men har inte sett din fina kommentar.
    Måste varit tufft att klippa sig eller tappa håret när du hade så långt. Jag va extremt nervös när jag gjorde det men min frisör tyckte att jag gjorde det ända rätta.

    Har du också Morbus Crohn? Hur mår du och vilken behandling får du? Så skönt att få prata med någon som verkligen förstår en. Inte så många som gör det tyvärr.

    Måste också säga att du har en väldigt fin blogg!

    / Josephine

    SvaraRadera
  3. åh vad söt padda!!! =D hon är så graciöööös!

    fffh från frithz.

    SvaraRadera
  4. Vilken drink!! Den lät smarrig.

    Du är otroligt duktig med din mat, har visserligen aldrig smakat men en annan lagar ju jämt makkisar och farlig korv så man är ju inte så värst häftig i köket :=)

    Var köpte du mangeln? Det är lite tantvarning på det tror jag men jag är ju rätt lik dig så jag är ju med sugen på en sån hihi :)
    Pensionen tack!


    KRAMAR!

    SvaraRadera
  5. Hilma är en rikig skönhet må jag säga, synd att hon ska ha en så kräsen man ;p

    SvaraRadera