lördag 18 juli 2009

Röda vinbär.

Nix, jag har inte flyttat till Antarktis. Jag har bara haft en del annat för mig; finbesök av kusin och systrar (eftersom Kusin A och Syster J skulle vidare till Amsterdam på semester och ville hälsa på och få logi innan flyget gick dagen efter), sett Harry Potter och Halvblodsprinsen (yeeeey!!), legat på soffan och läst samt organiserat bland mina teer. Och jobbat förstås. 

I dag öste regnet ner när jag vaknade men vinbären har varit mogna så länge nu att de snart blir dåliga så jag drog på mig regnkläder och gav mig ute i slottsträdgården. Vi har tre stora röda vinbärs-buskar och en pytteliten svartvinbärs-buske. Plockade och plockade och fick hjälp av A ett tag också. Efter ett par timmar gav jag upp, då hade vi plockat över 4 liter men det fanns ändå en massa bär kvar!

Vad gör man egentligen med så mycket röda vinbär?
Jo, häll dem i en gryta...

...tillsammans med socker, jordgubbar, ingefära och...


...rabarber. Då blir det...

...sylt! En massa sylt!

Men... jag har drygt hälften av bären kvar. De står i kylen i väntan på att inspirationen ska komma, vad gör jag med dem? Skulle gärna göra saft men jag har ingen sil-duk. Oavsett, tror jag inte att inspirationen kommer i kväll utan i morgon så jag kan ta det lugnt i soffan. 8)

Trevlig lördag-kväll på er, folket!

6 kommentarer:

  1. Jag röstar på chutney!

    Bök

    SvaraRadera
  2. vad gott det ser ut, jag som är syltmänniska, ska absolut smaka på det så fort jag kommer söderöver!

    saknar dig! kramar

    SvaraRadera
  3. Hur var filmen? Värd att se?

    SvaraRadera
  4. Oh, det där lät gott! =D

    Svar: Hm, jag vet inte hur det är angående scenen ute på fälten. Jag var också lite borta där, men samtidigt så var det väldigt längesedan som jag läste boken och jag brukar vara dålig på att minnas saker ur böcker, så jag tänkte att jag måste ha glömt bort det bara. Jag har dock ett svagt minne av att det var med någonting liknande i boken, men minnet kan ju spela en spratt ibland... Så jag är lite osäker. Jag frågade nyss min lillebror och han var tydligen också osäker... Hm...

    Preis, Felton var riktigt bra. Jag kunde inte låta bli att känna sympati för (och tycka synd om) Draco Malfoy.

    Aja, nu så är det bara att börja längta efter den sjunde filmen! ;-P

    SvaraRadera
  5. Sylten var GRYMMEGOD!! Väldigt fina bilder, ser ut som vykort. (fast det gör de ju alltid...)
    Vad blev det med resten av bären? Du kan ju alltid frysa in och använda i bakverk resten av året!
    /Sissy Jo.

    SvaraRadera