torsdag 23 juli 2009

En Bok-bok.

Jag har många konstigheter för mig. Jag är generellt väldigt rigid och vill att saker ska vara på ett visst sätt, helst så som det alltid har varit. Annars kan jag bli ganska grinig. Jag har även vissa små egenheter som egentligen är oförargliga men som kanske kan framstå som lite koko. Men det struntar jag i

En sån här egen och konstig företeelse som jag ägnar mig åt i livet är

Bok-boken
Bok-boken presenteras här ovan. Detta är precis vad det verkar, alltså en bok där jag express-refererar de böcker jag läst. En snabb samlad bedömning samt ett siffer-betyg. En stjärna framför titeln talar om att jag har boken i min ägo. 

Varför gör jag detta? Jo, jag kom på mg själv att ofta försöka dra mig till minnes vad jag hade läst på sistone, och hade då ingen aning om det! Ännu värre, när någon drog ut en bok ur hyllan och frågade om den var bra och jag inte ens kände igen titeln. Det kändes sorgligt att böcker bara föll i glömska, både bra och dåliga. 


Nu har jag bok-bokat i fem år! Det är roligt att bläddra i den och minnas. Vissa av böckerna har jag läst om och jag kan konstatera att jag gett dem helt olika bedömning. Därav dras slutsatsen att huruvida vi tilltalas av en viss bok eller inte beror mycket på yttre omständigheter, som vilket humör man är på och vad man har för erfarenheter.

Och om inte annat, så är den ju snygg!

4 kommentarer:

  1. Srukturerat och bra. Hur många böcker har det blivit under de här fem åren då?

    SvaraRadera
  2. ...och rolig att läsa i när man kommer på besök också! Som ett litet uppslagsverk!

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  3. oj vilken bra idé. tror jag ska sno den från dig. Måste bara införskaffa mig en lika snygg bok. jag har nämligen haft samma problem som dig när det gäller böcker. man läser en massa och sen så glömmer man bort dom.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarer och heja-rop!

    Vilket roligt påhitt med Bok-boken. Du är så härligt pysslig och huslig. Nästan så man blir lite avundsjuk, det verkar så idylliskt. Precis så som jag vill ha det.

    Jag hoppas att din mage inte spökar alltför mycket med dig? Hur känns det med allt. Funderar du på op?

    Sköt om dig och ha en skön helg! Kramar

    PS. Ja Elsa var minnsan lycklig över att ha matte hemma igen. Hon låg hos mig hela eftermiddagen och kvällen igår. Klossintill - mys.DS.

    SvaraRadera