måndag 20 juli 2009

Fjärran smaker

För ett par timmar sedan låg jag och läste i min säng när maken dundrade upp för trappan, nyss hemkommen från jobbet. "Har du kollat ut?!". Nej, jag hade ju haft ögonen i boken. Ute var det kolsvart! Vi gick ut på balkongen och såg värsta film-molnen! Ett riktigt åskoväder. A hann knäppa några bilder innan himlen öppnade sig och åskan brakade lös. Det håller på än.

Mysigt, tycker ni inte?! Ett tag kunde vi knappt höra vad den andre sa. A gick upp på vinden och knäppte bilder från takfönstret, jag stannade nere i soffan med två sköldpaddor som tittade sig nyfiket omkring. Ute är det skymnings-mörkt av de tunga molnen.

Igår stod välkomst-kommittén beredda igen! Mamma och Pappa kom ju från Jersey och Paris. Jag gjorde afternoon-tea med smörgåsar och muffins. Nya sylten fanns på ost-mackorna.


Jag och mina systrar är så bortskämda så att vi får alltid rese-presenter när mamma och pappa varit ute och flängt. Trots att vi är vuxna nu... Denna gången fick jag en hel del som gick i matens tecken...

Lemon-curd, mums! Man kan ha det både på kakor och tårtor och på mackan, särskilt på scones tillsammans med färskost. Vidare fick vi te, min favoritregion Yunnan. I paketet med kossan är det fudge -och vilken fudge sen! Så mjuk och mjäll. Försvann i munnen så fort man fick in den. Grädden som Jersey-kor gör är mycket fetare än vanlig grädde -och godare! I alla fall om man får döma av fudgen... Och sen fick vi något jag aldrig smakat förr, visste inte ens att det fanns. Det är en specialitet från Jersey som man har på scones. Det består av cider som kokat ihop tillsammans med lakrits och kryddor, typ kanel och nejlika. Konstigt?? Ja! Men det var gott, på ett märkligt sätt. Och det ska bli spännande att prova det med stark ost.

Magen är inget vidare och aptiten likaså. A mutar mig med varm choklad och korvmacka, han känner mig allt! 

Förresten, vår fina syrén vid grinden är till viss del ett minne blott; brevbäraren sa till min mamma att han fick grenen i huvudet varje gång han lämnade post åt oss. Haha! Nu har pappa sågat av en stor del. ;-(  Men jag vill ju ha min post... (Inte räkningarna.)

4 kommentarer:

  1. Ha! Du gillar choklad! Jag visste väl att det skulle gå ner!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Riktigt cool bild på ovädret. I love åska!

    SvaraRadera
  3. Kan ju intyga att fudgen är RIKTIGT god. Resten har jag inte smakat... väntar på rätt tillfälle. Sätter ju inte i mig allt själv. :)

    Tror inte det gjorde nåt att ni fick såga ner en bit av syrénen, den är säkert utvuxen till nästa sommar. :P

    /Sissy!

    SvaraRadera
  4. Åh fudge...va gott!!!!!!!!!!!!!!

    Du är duktig som fixar mat med :)
    Vi hade 16 gäster och maten räckte inte alls, alla äter verkligen som hästar det blir nästan jobbigt med så matglada gäster haha :)

    SvaraRadera