tisdag 28 juli 2009

Premiär!


Länge har jag gått och lurat på när det är dags. Man kan aldrig veta säkert förrän det är för sent att ångra sig. Men min mat-glada instinkt sa mig att nu är nog rödbetorna klara. Och visst var de det!



Ett gäng drog vi upp, både små och stora, men de flesta lämnade vi kvar. Sen kokte vi dem och åt med bara smör och salt. Det finns inget som är så gott som hemma-odlat!



Det är oftast det enklaste som är det godaste. Fina rödbetor ska njutas med smör eller en bit äkta feta. Nu ångrar jag att jag inte satte två rader betor, minst. Det får bli en vishet till nästa år. Förra året blev de förresten också jättefina.

Ja, på något sätt eller väl hösten här nu, eller i alla fall sensommaren. Skördetiden har kommit igång.

5 kommentarer:

  1. För jössenamn... inte HÖST! Sensommar MÖJLIGEN... men INTE höst!
    Rödbetor smakar fint!

    /Sisjo.

    SvaraRadera
  2. Rödbetor med smör? Har aldrig hört talas om den kombinationen förr... Äter ni inget mer till?

    SvaraRadera
  3. Oooosannolikt gott!!!

    Nästa år blir det sju rader om bök får bestämma!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Åh guuuud va gott, får man bo hos er eller :)

    Alltså trappen är i skivor som kommer och man får såga och slipa till det själv så det passar och vi valde ek och vitt, det fanns även helt i ek osv.
    Man får limma på dom stegen och sättstegen så att det blir nästan som en helt NY trapp ;)

    Kan du inte visa bilder från ert hus nån gång??

    SvaraRadera
  5. Mmmm, vad gott, det är du som lärde oss äta det med fetaost för länge sedan vilket är något av det godaste som finns.
    Mamma

    SvaraRadera