lördag 11 juli 2009

Pesto med dill

Jo, jag har ju tidigare nämnt att det blåst rätt hårt här i Skåne-land på sistone, och ovan är en bild som bevisar att vinden dessutom är oerhört ensidig och tjatig, den blåser ju bara från ett håll! Det är en av de där pion-vallmoarna (hur man nu böjer vallmo till plural...) som fått alla sina kronblad på ena sidan avblåsta. Men visst är färgerna fina?

I går efter jobbet kom mamma och pappa hit. De ska till Paris och Jersey och mellanlandade här nere för att i morse åka vidare genom Europa. Vi hade en allmänt mysig fredag-kväll. Jag lagade lax, nypotatis och grönsaker (cocktail-tomater, squash, morötter och fänkål) rostade i citron.  Till fisken provade jag att göra pesto på dill, prästost och mandel. (Recept från senaste Alltommat.) Det var ett gott tillbehör men ännu mer dill i nästa gång gör det nu ännu godare. Nu har jag en stor skål med sådan pesto i kylen, undrar vad jag ska göra med det... tänkte inte på att det inte var nödvändigt att göra 12 portioner! 

Efter maten tog vi en promenad under åskmolnen. Pappa stannade hemma och klippte häcken. Han fick klara instruktioner att behålla så mycket som möjligt av den delen som vetter in mot gubb-fanken!!

I dag vaknade jag med halsont till max :( Hoppas inte att jag smittat mamma och pappa som ska vara pigga och glada under sin resa. Humiran får jag nog hoppa över ett par dagar. Dessutom är magen inte alls bra allteftersom mitt kortison trappas ut, så jag går på låg växel här idag. Men vad gör det!? Jag har inget jag direkt måste göra utan har tid att skrutta omkring här hemma och småpyssla med allt möjligt. Vädret är ruggigt så man missar inget solsken heller. Nu gick A ner i källaren för att bygga en bi-kupa. Vad får han allt ifrån? Med det är skoj att vara gift med honom! :D

8 kommentarer:

  1. Återkom gärna med fler recept med pesto. Jag har så många gånger hållt detta i min hand när jag varit och handlat, men jag har satt tillbaka det på hyllan. Jag vet lisom inte riktigt när jag ska använa det? =(

    SvaraRadera
  2. Åh dumma dumma mage. Är du helt av med kortisonet nu? Du får ta helgen till att ta det lugnt och vila ordentligt.
    Ja nu äntligen är jag på gång! Ska inte vara så kaxig ännu eftersom jag vet hur jobbigt detta kommer bli. Men snart så.
    Hoppas du har en lugn och skön helg! Kramar

    SvaraRadera
  3. Peston var osannolikt god kan jag meddela. Perfekt till laxen.
    I morgon ska jag bygga en humle-hangar.

    Bök

    SvaraRadera
  4. Usch e du med sjuk...många verkar vara det nu faktiskt.

    Dina kommentarer gör mig glad!!!!Tack!

    Krya på dig nu och njut av helgen.

    SvaraRadera
  5. A, du måste logga ut innan du kommenterar :)

    Cissi och Elsa, tack det ska jag göra!

    SvaraRadera
  6. De där vallmoarna är verkligen fina i färgen. De ser nästan konstgjorda ut! Var växer de?
    Ovanligt med dill i pesto, men användingsområdet breddas ju. Vad hände med resten?

    /Middlesis.

    SvaraRadera
  7. asså, din make är ju one of a kind... vad ska grannarna säga när deras trädgårdar invaderas av bin med tillhörande gadd (gubbjäveln ej inräknad)? får man ha bin i tätort så? typ, vad skulle länsstyrelsen eller vem det nu är säga om ni skaffade kossor?

    glädjedödare, pyro.

    SvaraRadera
  8. Haha... så typiskt Ella att tro att han verkligen skulle LYCKAS med att börja driva fram honung. Du e kul Ella. =D

    /Jo.

    SvaraRadera