onsdag 1 juli 2009

Stockrosor


Är det något som slår stockrosor? Se på dem! Jag tror till och med att vissa betraktar dem som ogräs. Vi har väldigt mycket stockrosor, runt hela huset nästan. Men de är ju så vackra att jag inte kan förmå mig att ta bort dem och på så vis blir de fler och fler för varje sommar. Kronbladen är så skira så när solen lyser bakom ser man "blodådrorna" hos blommorna, det ger en fin effekt.



Som jag skrev i helgen hade vi ju riktiga ute-dagar. Vi köpte bland annat den här dahlian. Den hade en så ovanlig färg och sedan är ju dahlior heller aldrig fel överhuvudtaget. Lite jobbigt att matcha den med annat dock, nästan alla våra blommor går i lila eller rosa eller andra färger som skär sig mot dahlian. Lyx-problem kanske... ;)

Denna heter kranskrage och jag satte såna som frön för... 2 månader sen kanske? Petade ner dem i en kruka och hoppades på det bästa. Har gjort så med en hel del krukor och på några ställen i rabatten och det blir alltid ett "Ahaaaaa...!" när blommorna slår ut. Gulligt med två-färgade kronblad.

Mamma och Syster J har varit här några dagar och det har varit mysigt! Tyvärr har ju jag och A jobbat men på dagarna har de fått roa sig själva med strand, shoppingutbud och lite annat. Det har nästan varit för hett att ta sig för något, man kan mest sitta och hänga i skuggan som en törstig jycke. I går, lagom till Allsång på Skansen brakade det lös (till mina systrars oerhörda besvikelse) och regnet stod som spön i backen och det åskade med rejäla knallar. Det kändes som om det behövdes, efter det blev luften friskare och mer syrerik. Vi öppnade alla fönster och vädrade igenom. Det regnar aldrig så mycket som på högsommaren, så kraftfulla regn!

Jag har glömt ge er facit om vad vi åt för 2,5 veckor sen. Jag åt faktiskt fiskrätten och A kötträtten den här gången. Sådeså!

Vi kollade en del på resa i helgen också. Vi har nog bestämt oss för att åka till Dublin! Jag är ju ett stort fan av Skottland och England men Irland har liksom gått mig förbi så jag vet inte så mycket om Irland. Tanken är att vi ska utgå från Dublin och göra dagsturer till omnejden, där verkar finnas både dramatisk kust och fina inlandslandskap att se, samt slott, museer och annat. Om någon har varit i Dublin eller Irland och har något att tipsa om mottages detta tacksamt! Har försökt att sortera ut lite sevärdheter som finns i Dublin också men det är så svår att sålla bland all information.

Jag börjar bli riktigt semestersugen nu! Det är jobbigt att gå upp och cykla till kontoret varje dag genom öde gator, och komma hem när människor återvänder från stranden. Det är typ 37 dagar kvar. Hm... Dags att gå och tala om för fåglarna att skruva ner volymen på deras snack så att jag kan sova :)  Hoppas koltrastarna lyssnar, det låter som en jäkla djungel här.

4 kommentarer:

  1. Damn, jag hade fel på det där med maten. Skit också ;)

    SvaraRadera
  2. Jag hade oxå fel på maten. Crap!
    Stockrosorna är hu fina som helst!! Man ser dem mycket oftare i trädgårdar i Skåne än här i Bleking. Undrar varför...?
    Tack för senast!

    /Sissy.

    SvaraRadera
  3. just det, jag gissade aldrig va?

    ingen puss, från svin-pyro.

    SvaraRadera
  4. Åh va skönt med åska och regn, det BEHÖVS verkligen här med men det kom bara en blixt....

    Låter som en mysigt semester men dock långt borta, men tiden går fort och ni har ju säkert underbara kvällar ihop.

    Jag kan tillägga att jag inte badade alls....jag är Sveriges största badkruka om det inte är typ över 25 grader då....:)

    Bra tips, jag ska nog lyssna på min kropp mera hihi

    SvaraRadera