fredag 3 juli 2009

La Roche

Vet ni, idag har mina föräldrar varit gifta i 33 år. Det ni! Vi skickade en blombukett till dem. Det är de värda för jag tror att både jag och mina systrar är helt eniga om att de är de bästa föräldrar man kan vara och de har gjort ett bra jobb i äktenskapet, både med oss och med varandra. Hoppas det blir minst 33 år till. Tusen grattis till dem tycker jag!

Förra fredagen var ju jag med en vän och åt tapas på ett ställe som heter La Roche. Det var så himla gott att jag beslöt att gå dit med maken idag efter jobbet. De har ett hel-spanskt tema och lagar verkligen maten så det smakar spanskt och med rätt råvaror. Värt varenda öre! Klockan 14:58 var det nog för mig på jobbet så då stängde jag av datorn och strövade på stan ett tag. Köpte två klänningar, en stor ljuslykta och lite annat på rea. Halv fem träffade jag A på restaurangen. Nu till det primära; vem åt vad? Vi åt tre rätter var, nämligen...


Baskisk gryta. Chorizo, potatis och paprika kokt i vin och vitlök.

Getost inrullat serranoskinka.


Potatis-omelett från ugnen med timjan och honung. 


Jätteräkor kokt i vitt vin, olivolja och vitlök respektive tre spanska ostar med rödlöks-marmelad.


Lammkotletter med mango-sås.

Inte alldeles lätt! Kombinationsmöjligheterna är ju rätt många men finfina priser väntar! ;)

Nu ska jag se på New York real Desperate Housewives, fullkomligt lagom en fredagkväll i den tropiska hettan. A har rensat jordgubbar men jag kommer säkert somna med andra gubben i munnen! Ha en trevlig fredagkväll allihopa.

4 kommentarer:

  1. Tack för de fina orden. Det är ju roligt att höra sånt medan man kan. Höra alltså. Nu satsar vi på ytterligare 33. 92 och 94 år är väl inte omöjligt.... Framförallt inte med såna barn!

    Mamman o pappan

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj! 33 år! Grattis grattis!

    Middagen var underbar! Jag säger dock inte vad jag åt.

    Bök

    SvaraRadera
  3. Hmm... svårt när det är så många olika rätter, men jag tror att Bök åt grytan med chorizo samt jätteräkorna, och Mi åt omelett samt getost. Frågan är vem som åt lammkotletterna... kanske att ni delade på dem? Nä, det var nog Michan som smaskade i sig dem!
    Själv smaskade vi grillade revben och massa plock till, bl.a. selleri, morot, melon, ost, dipp, kex... Mmm! (Fast inget går upp mot lammkotletter!)

    Gnatt! //Sis Jo!

    SvaraRadera
  4. A åt räkorna, omeletten och den baskiska chorizo-middevippen. M åt serranoskinka med getost, tre spanska ostar med rödlöksmarmelad samt lamm. Det kan också vara så att A åt lammet, för M kan var allergisk mot mango, inte säker där, och då har M ätit omeletten.
    Jag vet att jag har åtm ett rätt! ;)

    Mvh Pyro.

    SvaraRadera