fredag 24 juli 2009

Fredags-klassiker

Hemifrån min familj har jag med mig att vi ofta åt utskuren biff eller ryggbiff, hemmagjorda klyftpotatis, sallad och vitlökssmör eller sås, på fredagarna. Inte varje fredag, men ofta. Det var gott och lätt, när mamma och pappa var trötta men vi ändå skulle ha en lång och mysig middag. Denna tradition har jag fört vidare till mig och A och vi åt ofta detta som studenter på fredagskvällarna. Som student-mat blev det riktigt festligt och lyxigt. Sedan vi flyttade till hus har traditionen fallit lite i glömska men i veckan kom jag på att jag ville upprätta den igen. Kvällens meny var därmed satt! Såsen smaksatte jag med grönpeppar och rosépeppar. Smakade fredag ända in i hjärtat!

Jag är så glad att det är helg nu. Det bästa med helgen är sovmorgon! Det är det första jag tänker på varje morgon när väckarklockan ringer; hur långt är det kvar till nästa sovmorgon? Nu är det dessutom bara 14 dagar till vår semester också, ofattbart härligt.

I dag har jag varit arg på flera av mina kollegor (helt isolerade händelser). Vissa har fått sig en skopa. Det har bara varit småsaker som jag har känt mig nödgad att protestera mot. Vissa saker knep jag dock näbb om, man ska välja sina strider. Eller invänta rätt tidpunkt. Jag glömmer aldrig något, på gott och på ont, både för mig och andra. Jag blir helt trött i huvudet på att vara arg på folk. 

A har köpt en ny racer-cykel. Nu kör han till jobbet på 9 minuter och 40 sekunder. Själv trampar jag på i godan ro som vanligt. Det finns kaniner längst vägen och dem vill man ju inte missa. Dessutom måste jag hinna läsa på löpsedlarna :P

Nu står det chokladpudding på kylning och A har värmt vetekudden till mig. Jag läser en jättebra och mysig bok just nu så jag bara väntar på att få krypa till kojs. Den utspelar sig i Dublin, jag valde den för att komma i rätt Irland-känsla. Hoppas nu inte svininfluensan och min medicin hindrar oss att åka... då kreverar jag!! Men det varken vet jag eller kan göra något åt i kväll så nu parkerar jag mig i soffan istället för att slösa energi på det! :)


5 kommentarer:

  1. Maten var utsökt. Är proppmätt! Nu är det dags att sova snart. G´natt!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Ja det där är en klassiker må jag säga. Och det obligatoriska vitlökssmöret också. Så enkelt och så gott!
    Jag är likadan med sovmorgnar, när jag måste upp tidigt så brukar jag tänka att jag MÅSTE komma ihåg att njuta av sovmorgonen, men sen när jag väl har sovmorgon så passerar den nästan obemärkt förbi. Ska nog fasen sätta klockan på 6:30 imorgon, bara för att få stänga av den. Fast då kan jag kanske inte somna om sen. Vore just typiskt....

    /Sis JO.

    SvaraRadera
  3. Johanna: Jag vill göra så att jag sätter klockan, men gemålet vägrar... gjorde ofta så när jag var yngre eftersom man aldrig somnar så gott som när man får somna om. Men han tror att han ska bli klarvaken då...

    SvaraRadera
  4. Låter jätte gott. En jättefin tradition som du med all rätt ska fortsätta med. Jag hoppas verkligen ni kommer iväg på den där resan och att INGET stoppar er. Semester är guld värt särskilt när man ska resa. Det saknar jag som mest just nu, det är att resa utomlands men inte när Liam är så liten. Jag får njuta av dina bilder sen från semestern.

    SvaraRadera
  5. Vilket datum åker ni?

    SvaraRadera