söndag 28 juni 2009

Sommarmiddag 1 A:


Här i Knuttens slott finns det en standard-rätt på sommaren, som alltid funkar: den är lätt att fixa och alltid god. Uppskattas av de flesta gäster. Och smakar sommarkväll. Det är souvlaki (grekiska grillspett), klyftpotatis, tomatsallad och tzatsiki som är rätt 1 A i vår fantasi och inspiration. Den första jag tänker på när jag inte orkar vara kreativ eller stå i köket så länge. Hoppas att jag aldrig tröttnar! Det viktigaste är mycket färska kryddor samt citron på köttet, sen är smakerna i princip klara.

 I morgon är det måndag igen. Det är jobbigt att jobba när det är så varmt ute. Dels för att man blir hängig och trött av värme och dels för att man vill göra nå't roligare än att häcka på sitt kontor när solen skiner. Jag har plockat in blommor för att jag ska bli på bättre humör på morgonen. Det hjälper faktiskt! I morse var det dock inte ett dugg jobbigt att komma ner till en ledig dag, nybryggt te och blommor på bordet. Varför går helgen alltid så snabbt...

Vi har fått några äckliga larver i vårt äppleträd. Det var grannen som gjorde oss uppmärksam på det, det är ett skadedjur som "smittar" så de flesta runt omkring har också råkat ut för det. De käkar och förstör och detta leder till att man året därpå inte får några äpplen. A har i dag stått och sågat av grenar och kvistar samt sprayat med ett slags bekämpningsmedel. Hoppas att lömskingarna dog! Äckliga såg de ut, också. Jag avskyr larver, det kryper i hela mig när jag ser dem.

Jag gjorde en rabarber-paj innan så nu ska jag nog ta en bit medan jag njuter av timmen av helgen som är kvar!

6 kommentarer:

  1. Ja jösses vilken trevlig dag det har varit. Nu är vi mätta, trötta och solbrända. Det är dags för fika.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Va underbart det lät med paj!

    Vi brukar också äta det där, eller jag vet inte vad just souvlaki är men vi brukar ha kycklingfilé och sedan det ni har till det också, gott som bara den!!

    Lät äckligt med larver och PRECIS som du skrev så kryper det i kroppen på mig med när jag tänker på dom!

    SvaraRadera
  3. Du verkar jämt ha det så ombonat i ditt hem, ett sånt hem man med andra ord skulle trivas i. Kan du inte fota lite mer hur det ser ut? Är nyfiken =)

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående talare...mera bilder inifrån huset, nyfiken i en strut!!!!!

    SvaraRadera
  5. Cissi och Tusensköna: Hehe, ni anar inte hur mycket jag avskyr att meka med inredning, det är systern som står för den biten förstår ni. Men det blir säkert lite interiörbilder framigenom. Om inte annat i höst i brist på annat!

    SvaraRadera
  6. Alltså hon inreder ju inte (tyvärr) hemma hos mig men hos sig, menar jag. Så hon publicerar en massa flashiga bilder på kompositioner som inte finns här, om man säger så :D

    SvaraRadera