torsdag 14 maj 2009

Det yttersta beviset

Jag erkänner utan omsvep att jag fullkomligt kategoriskt och en aning högfärdigt anser violin vara instrumentens instrument

Inget instrument kan mäta sig med ett stråkinstrument och framförallt inte med en fiol. Fiolen är förebilden framför alla. Inget instrument kan tolka en melodi så bra eller framföra den så vackert. Och det menar jag verkligen! Ingen gång visas musikens fulla storhet som när en riktigt skicklig violinist spelar. Den kan bara visas till fullo då. Inget instrument är så dynamiskt i ljud och känsla och tänjer så mycket på gränserna åt alla håll och kanter. Så här har jag tyckt sen jag var 4 år och började tjata om att få spela fiol och jag är bara tusen gånger mer övertygad idag. Det är synd att jag aldrig kommer att kunna behärska spelandet till 100 % men det är ju å andra sidan att sikta hyfsat högt. 

Ett bevis på fiolens potential hittar ni här.  Orkar ni inte lyssna på hela stycket föreslår jag att ni lyssnar på den sista minuten. Märk väl hur den lilla lilla fiolen ändå säger sitt, och det med besked! Inte en ton för mycket eller för lite eller för mycket eller för högt eller för lågt. Just precist! Mästerligt.

8 kommentarer:

  1. Ja, sanningen för min egen del är att just stråkinstrument är de enda instrument som i sin ensamhet kan få mig att gråta för att det är så vackert. Altfiol, viola, bas, fiol... en och en, eller ihop. De kan uttrycka sig som ord.

    Och vadå inte "orkar" lyssna på hela stycket, det skulle kunnat vara hur långt som helst, det skulle inte göra mig nåt.

    /Sis Flute.

    SvaraRadera
  2. i min familj är inte fiolen lika uppskattat, vilket dock är min förtjänst, med mitt kassa bidrag för många år sedan. ser fram emot att få detta ändrat när jag lyssnar på dig nästa gång.

    ses i helgen!
    puss och kram

    SvaraRadera
  3. Instämmer, violin är helt out standing bland samtliga instrument. Flöjt gillar jag också, tänk bara på vad glad man blir av att lyssna på Trollflöjten.
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Du verkar leva i en sådan otrolig idyll så jag kan inte annat än avundas dig. Jag vill också ha trädgård med en massa frukträd och bär att ta hand om, blommor i mängder, en go uteplats. Sen skulle jag ju kunna tänka mig att spela något instrument med, men det är bara bonus ;) Skämt å sido, du verkar ha en helt fantastisk trädgård!
    Trevlig helg! kramar

    SvaraRadera
  5. jag har hittat en lägenhet i malmö som jag tyckte var jättefin, och inte så dyr. vad tror du/ni som har lite vana av vad man ska se på? och området såklart
    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/430930

    SvaraRadera
  6. hittade en till:
    http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/431755

    SvaraRadera
  7. Kanske föll Alexander Rybaks bidrag dig i smaken då? ;)

    SvaraRadera
  8. Mamma: Flöjt. Sekundärt ;)

    Tusensköna: NEJ!!!

    SvaraRadera