lördag 23 maj 2009

Knuttens grillfest

Knutten fyller 27 år i morgon och därför inbjöds familjen från Blekinge under Kristi Himmelfärds-helgen. Jag har länge varit sugen på att testa lite nya grilltillbehör ( i matväg alltså, inte prylar) så jag passade på att göra födelsedagsfesten till en grillfest. Ovan ser ni grekisk sallad, en klassiker när man grillar kött och vill ha lite olika tillbehör. Tog mycket färsk oregano i!
Detta är en asiatisk gurksallad, en intressant historia. Jag pressade en citron och blandade med hackad shalotten-lök och honung. Den dressingen blev jättegod! Sen blandade jag i rostade sesamfrön, gurka och lite olika salladsblad. Tyvärr saftade sig gurkan ganska mycket trots att jag tog bort kärnorna, så efter ett tag var den rätt blöt och dressingen utspädd. Att lära: blanda salladen precis innan servering och inte en timme innan (!!) som det stod i receptet. Det var gott med  sesamfrön i och på det hela taget var det en fräsch sallad som jag kommer göra igen. Och säkert dressingen separat till andra rätter också för den delen.
Siraps-glaserade rostade morötter med färsk mynta. Fräscht och lite ovanligt!
Två såser skymtar i bakgrunden, en mangosås (mums!) och en sås med rostad paprika. Sistnämnda var jättegod till kryddiga korvar.
Fläskkarréer, olika kryddiga korvar och spett grillades. Spetten var marinerade med apelsinskal, apelsinsaft, koriander och gräslök. God men för svag smak. Vi grillade även 800 gram färsk sparris marinerad i vitlök. Och alla sparris tog slut!!
En av mina topp-tre-grönsaker är aubergine så såna ville jag givetvis ha på min grillfest! Jag grillade de i ugnen, penslade med rätt mycket olivolja och strödde över kapris. Enkelt men gott.

Jag fick jättefina saker av min familj men den redogörelsen kommer i ett annat inlägg, mycket var prylar till trädgården. Familjen stannade över natten och igår var vi ute och gick i Västra Hamnen trots ganska dåligt väder. Vädret har verkligen varit märkligt dessa dagar, ena stunden regnar det, sen gassar solen, sen haglade det och åskan har gått flera gånger den senaste veckan.

I dag var jag och åt lunch med en väldigt god vän och efter det köpte jag ett par böcker. Den ena blev jag så sugen på så jag har läst den sen jag kom hem. Vet inte om jag vill läsa klart den jag börjat på sen innan...? Vilket dilemma!! Har kommit ungefär hälften och den verkar inte jättebra precis men jag vill alltid slutföra projekt... men nu ska jag i alla fall gå ut och läsa i den jag köpte idag. :)

6 kommentarer:

  1. Jaha då får man gratulera så mycket!!!
    Oj vad mycket orginell mat du gjort va duktig du är, nöjda gäster förstår jag :=)
    Du är verkligen duktig på att blanda och testa, va skoj!

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. gud så gott, sitter här och blir alldeles hungrig!

    SvaraRadera
  3. Lilla Mi! Det var ett trevligt kalas och trevliga gäster. Grattis!!!

    Bök

    SvaraRadera
  4. Det var en fest för samtliga smaklökar!! Det är ju kört att kunna bjuda igen med samma kaliber... Men varma mackor funkar kanske? ;)

    //Sis Jo

    SvaraRadera
  5. Cissi: Tack! 27 år känns ungefär som 26 ;)
    Jag prövar en del själv men ibland är det recept som jag prövar också så allt är inte egen inspiration.
    Emma: I'll feed you. As usual ;)
    Johanna: Just nu funkar ALLT, det vet du...

    SvaraRadera
  6. Som alltid sitter jag här och imponeras av dina matkunskaper. Du är mästerlig!

    SvaraRadera