onsdag 13 maj 2009

Fröken Caucasia


Dofter känns bättre på kvällen och på morgonen. Antagligen även på natten men det upplever jag inte så ofta eftersom jag då ligger och sover alternativt fnattar omkring inne i slottet och väntar på att min höga puls ska gå över. Nåväl, när jag ger mig av på morgonen så går jag förbi två krukor violer på min väg ned för slottstrappan. Inte bra för arbetsmoralen! Jag vill helst stanna i min trädgård hela dagen istället för att sitta i mitt syntets-te-stinkande rum på jobbet. Jag sticker nosen i ampeln varje morgon och lever på doften hela dagen.


Nu ska jag berätta varför jag smällde av när jag såg den här bilden. Klicka upp den! Vad står det? Jo "Caucasia". Det är väl underarten på blomman tänker jag. Men det gulliga med det hela är att mina sköldpaddor även kallas kaukasiska sköldpaddor (på latin) eftersom det är där i från de är ursprungligen. Hilma har ju fattat detta alltså! Hon kände sig direkt hemma med info-lappen och ville gärna posera. (Sedan att de äter upp just de plantorna är ju sådär, men det ingår säkert i deras "naturliga" föda så man kan inte klandra dem.) 

Plommon-trädet blommar! I höstas när jag besiktigade det lät det oroväckande ihåligt. Jag konstaterade att det var nog sista hösten med plommon-sylt. Men det verkar komma igen! Hoppas hoppas! Och om inte annat är det ju dekorativt.

Veckorna går läskigt snabbt. Nu är det redan snart torsdag igen, jag har knappt hunnit reagera på att helgen var slut.

Dagen är mulen och skurig. Jag ser det så här; jag slipper vattna trädgården och det går lättare att somna på kvällen!  :)

4 kommentarer:

  1. Hilma har fått en gedigen skolning under sin uppväxt, klart hon hade koll på detta!
    Vilken fin viol-ampel! Köpt själv eller fått? Shit, jag är jättesugen på att åka söderut och inspektera ert uterum nu.

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  2. Ps. Vad fint mugrönan slingrar sig runt stammen! Hoppas inte trädet ska kolavippen... DS.

    SvaraRadera
  3. Jättefina violer, verkligen!!
    Hur stor är eran trädgård?

    SvaraRadera
  4. Vilket praktexemplar av violer! Gult är så vackert.
    Och tänk om den du fick av D och J kan planteras ut i er innergård sedan och ta sig, då har ni snart en medelhavsträdgård. Fritz kommer gärna och hjälper er plantera om,det har han gjort hos oss så nu befinner sig allting på altanen där nere.
    Mamma

    SvaraRadera