lördag 9 maj 2009

Noterat 09:22

Noterat klockan 09:22 med te-koppen i handen: jag åt nyss min sista dröm. Kakburken = tom! Ingen bra början på en helg. (Kakan -naturligtvis en bra början,i synnerhet tillsammans med ceylon-te, men tom kakburk -ingen höjdare.) Trots att jag hade annat i kikarn idag fick jag vidta nödåtgärder, först och främst. Jag bakade chokladkakor med pärlsocker på. Det var helt givet att jag skulle göra just såna, trots att jag aldrig annars bakar såna. Jag tror att det beror på att Syster D emellanåt nämnt "chokladbröd" kort och gott i olika sammanhang. Liksom bara som ett konstaterande. Jag har undrat varför men den frågan är ju totalt överflödig nu. Hennes chokladbröd har alltså tagit sig in i mitt undermedvetna och innan jag hann reagera stod jag och rörde i hop chokladkakor. Eftersom jag bakar på rismjöl som är lite "kort" i konsistensen tog jag i lite sirap. Det blev väldigt lyckat, de blev lite sega.
Sen tyckte jag att jag gott kunde baka lite bröd också. Jag bakade på bovetemjöl, rismjöl och filmjölk. Spontant men smaskigt. Frös in hela rasket i princip. De blev ett rätt "snällt" men fräscht bröd.
Och när jag börjat med filmjölken, så kom jag på att filmjölk är en hyvens vän överlag i köket. Jag rörde ihop en mjuk pepparkaka och blandade ner 2 dl gräddfil. Det kan vara lite otacksamt att baka gluten- och majsfritt eftersom brödet ofta blir torrt och smuligt men gräddfilen gjorde nog sitt här. Kakan blev saftig och höll ihop fint, jag blev riktigt förvånad.
Mellan plåtar och jäsningar har jag och A hållit på med ett litet projekt som ni ska få se i morgon, det ska bara torka först. Först byggde vi och sedan målade vi och imorgon kommer uteplatsen förhoppningsvis se lite piffig ut. Jag hade glömt bort hur kul det är med "träslöjd"! Det är så rejält och konkret. Hoppas nu bara att det inte kommer någon skur i natt så att färgen rinner av, det hade ju varit ett anti-klimax!

Med mycket kökstid bakom mig idag kände jag inte direkt för något storkok senare. Till skillnad från igår var vädret soligt och behagligt så grillen åkte fram. Till det gjorde jag en slags potatissallad: jag mixade mycket ruccola med olivolja, citron och creme fraiche och blandade detta med kokt potatis, vårlök och rädisor. Låter till och med krångligare än vad det var, busenkelt verkligen. Men det fyllde sin funktion till det grillade köttet och det blev en rätt stark smak av ruccola och jag gillar verkligen ruccola-smak.

Nu ska jag gå ner och stämma min fiol så att jag kan spela av mig den värsta överskottsenergin. 

5 kommentarer:

  1. jag hoppas verkligen du bakar fler chokladbröd tills jag kommer hem! eller kanske du kan ta med till karlskrona på fredag... ;)

    puss från pyro.

    SvaraRadera
  2. Här sitter jag och bara stirrar med öppen mun som gapar, saliven bara ökar i omfång (hur äckligt det än låter). Hela min kropp skriker jag vill ha! Fy bövelen vad gott en kaka skulle ha suttit. Om jag bara går ner 1,6 kilo till, då ska jag unna mig en kaka, den där mjuka pepparkakan skulle sitta fint i min mage. 1,6 kilo till som sagt... Sedan... Åhhh!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Kakmonster!!

    Vad spännande med byggprojekt! Nu kommer jag att kolla din blogg varje halvtimme för att se om du lagt in resultatet. Ohnej, jag är aaaaldrig nyfiken! =)

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  4. Jag kan intyga att alla bakverken var utsökta!

    Bök

    SvaraRadera
  5. Tusensköna: Varför just 1,6 kg!? Jag tycker du kan äta kaka i alla fall. Ta två!

    SvaraRadera