onsdag 20 maj 2009

Djuren i slottsträdgården

Slottsträdgården rymmer två olika faciliteter för fåglar; en relax-avdelning (se ovan) med spa och en 4-stjärnig restaurang. Av naturliga orsaker är faciliteterna ganska säsongsbetonade. Restaurangen har många besökare på vinterhalvåret. Då tjänar ett träd beläget vid trädgårdslandet som matsal. Det är mycket viktigt att alla fåglar får något de gillar och tål. Således erbjuds allt från talgbollar, frö och nötter till lite mer rustik mat såsom svål och äpplen. Just nu är restaurangen dock stängd för säsongen men spa-anläggningen öppnar istället. Fåglarna badar faktiskt där! Oftast är det blåmesar eller rödhakar men även koltrastar och talgoxar besöker badet. Mina erfarenheter säger att badet blir mer poppis frfamåt sommaren, då vegetationen runtomkring blivit tätare. Där finns citronmeliss, salvia och lavendel planterat tillsammans med phlox och perenner (pion, sköldpaddsört med mera.) Doftar gott och fräscht som sig bör på ett spa. Det känns rätt naturligt att det är lite glesare mellan besöken ännu, personligen föredrar jag också att sola och bada i avskildhet och inte publikt.

I går såg jag kanin-hustrun! Jösse (ja, han med fröknen i örat) och hon satt mitt på gräsmattan och gjorde morgon-toalett när jag gav mig av till jobbet. De putsade sig i ansiktet med tassarna och kikade oblygt på mig och skuttade sen in under Lagerhäggen. Skulle tro att de ville läsa Sydsvenskan i lugn och ro. Kanin-hålet är igen-skottat så jag misstänker att det ligger kanin-ungar i hålet. Hoppas hoppas!

Nu ska jag gå ut till den tredje djurgruppen som för tillfället huserar i trädgården, sköldpaddorna. De är inte så smidiga bland blommorna om man säger så... vissa plantor är nästan upp-käkade och andra ner-trampade. Jag vågar inte påpeka det för de blir så förnärmade.

Flera dagar ledigt, vad underbart!!!

3 kommentarer:

  1. Jag brukar bada i poolen på sommaren! Sköldpaddorna och deras blomsterhantering ska vi inte bara tala om. Odågor! Men tusan vad de är knyttiga!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jädra bortskämda fauglar till å ha eget spa. Jag har aldrig ens varit på ett!
    Fast imorgon blir det mat-spa. Som balsam för smaklökarna att få avnjuta Slotts-mat! =)

    Godnaaatt.

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. jag kan tänka mig att helmer anser landskapande som en av sina specialitéer, man åker ju faktiskt genom alnarp när man ska till lomma. då hinner man se en del.
    hoppas _verkligen_ det blir bilder på kaninknyttisarna sen! ju fler desto bättre. gärna en med örontvätt.

    pyro

    SvaraRadera