måndag 11 maj 2009

Min kreativa hälft.



Min äkta hälft har många högtflygande planer. Ibland blir jag irriterad. Om jag är förnuftet är han känslan så ibland får man dra ner honom lite på jorden. Jag inser hur enormt ofestlig jag framställer mig själv just nu, det är ju självklart mycket festligare att vara känsla än förnuft. Men jag är realist.

När jag frågade A igår om vad vi skulle äta kom han som vanligt med ett mycket kreativt förslag. Han brukar göra det. Typ "Vi åker och köper färska pilgrimsmusslor som vi grillar" varpå jag svarar "Jaha, ska vi bara äta pilgrimsmusslor? Vi får köpa musslor för 500 spänn om vi ska bli mätta" och så vidare. Men idéen igår var lagom kreativ och lagom realistisk. Han ville baka grönsaker på grillen med kokande röror i. Hm, okej. Ingen dum idé när vi spånade lite.

Jag gjorde en röra på färs, rivna morötter, lök, ajvar och tomatkross. Och färska örter! Allt möjligt slängde jag ner. Det bubblade gott. Under tiden gröpte vi ur paprikor och tomater och skar av små lock. Sen proppade vi ner röran i grönsakerna. Överst i paprikorna lade vi ett lock av stark salami och överst på tomaterna lade vi ett lock av halloumi-ost. Sen slängde vi på grunkorna på grillen där det fick fortsätta bubbla och svettas. Det funkade fint! Blev gott och nyttigt. Inte alltid så dumt att tänka utanför ramarna. :)

5 kommentarer:

  1. Nu låter det som att jag är väldigt kreativ. Allt är relativt. Egentligen är jag ganska trist. De roligaste maträtterna står M för. Jag står för det galna.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Vad gott det ser ut och låter! Kanske borde ringa er när fantasin tryter, vilket den gör för jämnan :)

    SvaraRadera
  3. My God, vad gott!! Det vattnas i munnen!! Varje gång du lägger in ett matinlägg så tänker jag: "Åh, det vill jag äta när jag kommer ner!"
    Så jag kommer att behöva stanna en månad eller så, bara så du vet! Men det är väl ok? Jag kan passa Helmer, jag har vana och utbildning. =)

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  4. Emma: Ja gör det. Jag kan skriva en kok-bok till dig om du vill!

    SvaraRadera
  5. Leva idag...
    imorgen er idag, igår...
    hmmm

    kram til er

    SvaraRadera