söndag 3 maj 2009

Snart stundar invigning...

...för vår uteplats håller på att bli klar, i alla fall grovarbetet. A lade klart plattorna igår vid lunchtid medan jag fixade med lite amplar och hängväxter vi ska ha utomhus. Sen åkte vi till Byggvaruhuset och inhandlade färg. Muren var rätt skabbig på sin ställen, den såg liksom algig och allmänt ofräsch ut här och där. Sen tänkte vi att intrycket av växter och blommor blir starkare mot en kritvit vägg. Målningen tog resten av hela dagen och då arbetade vi ändå väldigt effektivt. Det var en del pyssel med att ta ner spaljéer och vinrankan medan vi målade bakom, speciellt som vår kaprifol väger hur mycket som helst och hela tiden höll på att knäckas av sin egen vikt! Klockan 19 sprang jag in och tog bort färgen och satte i gång med middagen. Jag var då helt stel i hela kroppen av både ovana arbetsvinklar och kyla. Klockan 20:01 satt vi i soffan, nyduschade, ledbrutna och med en underbar lammgryta med aprikoser framför oss. Full rulle i går också med andra ord.
En av de väldigt tråkiga konsekvenserna av att Grannen från Helvetet har förbjudit vårt växthus av ren princip, är att sköldpaddorna inte har någonstans att vara nu istället. Plötsligt knäckte jag då idén att padd-säkra en av våra rabatter på uteplatsen. Det blev jättebra! Nu har de varsin tomträtt i sydvästligt läge med vegetation som passar dem: jord att gräva i växter att äta och sol att sola i. De var där igår under hela dagen och verkade stormtrivas. Nu kan de vara ute så fort vi är hemma utan att vi måste vakta dem. Och en bonus; de älskar ogräs!!

Nu har vi bara "det roliga" kvar, det vill säga sätta upp utemöblerna, möblera med krukor och kanske köpa någon ny möbel att ha bredvid grillen  och så vidare. Inreda vårt rum, helt enkelt. I dag har det dock regnat så vi fick ta paus i projektet. Tur att vi i alla fall han måla klart, men det var på håret!
Här är en av sticklingarna vi köpte för ett bra tag sedan nu. Jag planterade om dem i stooora krukor och dagen efter såg samtliga rätt hängiga ut, särskilt denna. Kanske tar på krafterna att ryckas upp med rötterna och acklimatisera sig åter, så att säga. Var det en sån blomma du trodde, pappa?
Även lilla Clematis har fått flytta ut, den blommar dukigt i sin nya lya. Den har fått lite att klättra på, hoppas att den fattar att den ska göra det nu också! Annars får jag väl hjälpa den lite på traven...

Jag har inte sett Jösse och hans kanin-familj på länge? Morötterna ligger orörda. Var kan de vara??

I dag har det som sagt regnat men lite projekterande blev det ändå. Mer om det senare ikväll, skulle jag tro!

7 kommentarer:

  1. Jag saknar jösse!

    Bök

    SvaraRadera
  2. både mamma och jag tycker det är jättefint! ser mkt fräschare ut, blev kanonfint med vitt.
    frithz hälsar att han är glad för hilmas och helmers skull, att de fått nya cribs. han vill dock ha en ursäkt, för ni inser säkert nu att det inte var han som skrämmde iväg de förra jössarna? han har ju inte varit hos er på länge.

    kram från pyro

    SvaraRadera
  3. Det ser väldigt snyggt och prydligt ut. Bra lösning för kröt också! När stundar invigningen och på vilket sätt?
    Man kan lugnt påstå att era växter trivs, det är mer än vad man kan säga om mina.... endast 1 av 6 visar liv. (av frö-sådden alltså...)

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  4. Hej! Så otroligt fin ni har det :) Kommer bli mysigt där i sommarvärmen!
    Hoppas valborgshelgen varit bra!?
    Jag har tänkt några gånger men eftersom jag inte vet så frågar jag. Har du också en tarmsjukdom?
    Trevlig dag! Kramar

    SvaraRadera
  5. snart kommer jag och njuter av er "nya" uteplats=) Kecke trivs rätt bra han med va? ge honom en stor puss från mig!!

    SvaraRadera
  6. Va fint!! Ni har jobbat bra!
    Skönt för dom små liven att få ha det så bra hos er, vilket lyxsköldpaddeliv :=)

    SvaraRadera
  7. Pyro: Hälsa Fritte att allt är glömt och förlåtet!

    Cissi: Ja, våra paddor är lyckligt lottade, det medger jag! ;)

    SvaraRadera