fredag 29 maj 2009

Kompromisser

När det är (i princip) sommar i almanackan men ruggigt ute blir jag lite ambivalent vad gäller menyn; ska man äta gryta eller grillat? 

Jag gillar soppa, soppa är underskattat. Men det känns lite vintrigt. Jag kompromissade därför. En thai-inspirerad soppa lagades med kokosmjölk, kycklingfilé och sambal olek som bas. När den var nästan klar slängde jag i paprika och salladslök. NäKursivr den var klar så rörde jag ner färska mangold-skott och solros-skott. En somrig men varm soppa! Värmande med fräscha och krispiga inslag.

Generellt sätt är jag en människa som ogillar kompromisser. Min ena syster fick allt av den varan så det blev inget över när jag kom till världen lite senare. I mitt tycke är kompromisser något halvdant som jag aldrig skulle acceptera. Men ingen regel utan undantag (kolla in lagboken får ni se!). Soppan var en ganska lyckad kompromiss. Kompromisser kan tydligen ha sin poäng.

2 kommentarer:

  1. Soppan var enligt mig mycket god och andades verkligen thailand. Tack och bock.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Idag var det ännu en soppdag (ska det aldrig sluta regna?). Jag fick dock nöja mig med brocollisoppa, men det gick ner det också =)

    SvaraRadera