fredag 29 maj 2009

Fredags-gourmet




Fredag i slottet innebär slottsmiddag! Stassen på, glitter och glamour. Sköldpaddor uppklädda till tänderna (nej just det, de har ju inga tänder!) och röda mattan för Knutten. Sju rätter med handplockade viner.

Hm, nej vänta nu. Vad är detta? Vad stod på menyn idag? Makaroner? Falukorv? Är det fredag idag? Jajamensan! Jag höll på att trilla baklänges av glädje när jag hittade makaroner (Smackaroner!) som jag tål, på Malmborgs. (Rismakaroner!) Efter 15 år kan jag äntligen stuva makaroner. Glädjen är total! Stuvade mackisar, falukorv och rårivna morötter. Det är grejer det!! Gala-middagen gick av stapeln framför tv:n iklädd min mullvads-färgade mysdress. (Ja Tina, den har du sett en hel del av när vi satt och väntade på ronden!) Hur många gånger sa jag att det var så gott att jag kunde dö? Vet inte. Tänk att man kan bli lycklig för så lite!

Och faktiskt, lite glamour blev det ändå. Men jag var så mätt att inte mycket mer gick ner efter makaronerstuvningen.

Fredag igen, det känns underbart skönt samtidigt som det är skrämmande vad snabbt tiden går. Helgen ska bjuda på fint väder och fint besök. 

Nu ska jag dra mig tillbaka och lyssna på något fint med te-koppen i näven. Jag har en del att avhandla med mig själv. (Det där lät allvarligt. Det finns inget negativt alls i de där orden. Jag är bara en reflekterande typ. Och oftast är det inget vidare djupt jag avhandlar med mig själv heller för den delen.)

5 kommentarer:

  1. Jäkla padda! Det var det roligaste jag läst på länge! Du är ett charmtroll!
    Gott var det dessutom.

    Kram från Bök i hög hatt!

    SvaraRadera
  2. =) Oj, vilken utsvävande kommentar från Bökis. Vad har hänt?!? ;)

    Vilken lycka att hitta smackaroner för en som inte kunnat äta det på år och dagar. Nu blir det nog mycket pastarätter i slottet! =)

    Hur sköter sig Grymmer annars då?
    Nu ska jag o mamma ut å äta med farmor. Hej då.

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  3. Va skoj att läsa att du åt en sån underbart underskattad måltid!
    Vad är du allergisk mot? Gluten?

    SvaraRadera
  4. nu tycker jag det är för lite inlägg här... ?

    SvaraRadera
  5. Ibland är det enkla det bästa. Vad vankas idag? Fredag idag igen ju så vad slår ni till med? Nyfiken ;p

    SvaraRadera