tisdag 23 juni 2009

Bokrecension: En ny jord

Boken En ny jord -ditt inre syfte är skrivan av Eckhart Tolle.

Denna bok är en så kallad "självhjälps-bok". Jag läser aldrig sådana men jag blev inspirerad att läsa just denna efter att Oprah Winfrey bjudit in författaren till sin show för att hålla veckovisa föreläsningar. Det som då tilltalade mig var det förnuftiga och självklara i det som sades men som ändå gav mig riktiga tankeväckare. Jag bestämde mig för att gå in för att förstå och ta till mig det som stod i boken och för en gång skull inte vara så ironisk. Om man är ute efter att raljera är det bara slöseri med tid att läsa en sådan bok.

Väntar man sig handfasta tips på konkreta situationer kommer denna bok inte att hjälpa en. Den handlar om hur du ska stärka ditt medvetande om ditt riktiga jag. Det låter klyschigt, jag vet, men det klickade 98 % för mig! Jag kände igen mig i så mycket och kunde identifiera många av mina problem. Nu när jag känner igen dem är det lättare att få bukt med dem. Så fort jag tänker vissa tankar nu så hajar jag till och får in mig själv på rätt spår igen.  Har man väl börjat tänka på det där sättet slutar man inte -för att man har blivit medveten! Kortfattat handlar det om att lära sig skilja mellan vad som är jag och vad som är det jag (och andra!) tror är jag, det vill säga egot. Att göra som egot vill är något som ger stark men kortvarig tillfredsställelse. Att känna efter vad jag vill tar lite tid att lära sig, hur hittar man sig själv efter alla bilder man själv och andra gjort av mig? Men när man lärt sig känna efter på riktigt genererar besluten en konstant tillfredsställelse.

Boken är inte lång, 200 sidor. Jag skulle verkligen rekommendera den till alla människor. Läs den och reflektera över den. Det går snabbt. Jag trodde inte att den skulle ge mig så mycket, jag var mest nyfiken. Jag har hela livet tänkt mycket angående vem jag är, min plats i livet och andra existentiella frågor och jag trodde förmätet nog att jag inte behövde mycket mer insikt. Jag hade fel!

Jag är kristen och tror på Gud och denna författare (som inte tillhör någon religion alls) gav mig många nya och mäktiga insikter i innebörden av kristendomen. Det var riktiga aha-upplevelser och det kändes häftigt efter alla dessa år i min trygga tro! Plötsligt stämde allt ännu bättre.

Det allra bästa med boken är att den verkligen understryker hur viktigt det är att leva i nuet, inte oroa oss för morgondagen eller älta det förflutna. Först då lever man verkligen och det blev nog den viktigaste lärdomen för min del. Jag påminner mig nu hela tiden att njuta av ögonblicket och acceptera det mindre bra som jag inte kan göra något åt.