måndag 15 juni 2009

Doft av kaprifol

Nu verkar sommaren komma tillbaka lite försiktigt. Kaprifolen som rasade ner i stormen har börjat slå ut. Lukten är nästan syntetiskt stark. Blommorna ser ovanliga ut, kanske inte direkt de där vackra klassiska blommorna men fina på sitt sätt. Och namnet är vackert tycker jag!

Tusensköna, du undrade vad som fanns i trädgårdslandet. Jo det finns: squash, salladslök, rödbetor, morot, rädisa, roman-sallad, rosé-sallad, ruccola och spenat. Bredvid finns en örtagård med en 8-10 olika örter och strax utanför finns sparris, rabarber och vinbär (alla tre färgerna på vinbär!). Så man kan ju säga att vi har så vi klarar en vinter ;)

Det är en jättefin kväll i kväll. Tyvärr känner jag mig alldeles för trött för att orka gå ut, jag ska lägga mig nu. A ropade nyss att det är sol på min lilla bänk, där hade jag gärna suttit och läst A-delen (i Sydsvenskan) om jag inte kände att ögonen höll på att falla ihop. Igår klippte A lager-häggen lite så att bänken liksom omslöts av buskens grenar. I slutet av sommaren får man kanske lite berså-känsla när man sitter där. Fri sikt över kanin-hål och fågelbad. Och med rosor i ryggen! 

4 kommentarer:

  1. I morgon kanske du orkar sitt på bänken trötis...

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jag älskar kaprifol-doft... det är som med t.ex. jäst eller bensin... man kan inte får nog av lukten....! Skumt, för jäst luktar ju egentligen inte gott. Ändå vill man bara lukta och lukta.

    Vilken vacker färg det är på en kaprifol förresten!

    /Jo maaan.

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret, ni verkar vara välutrustade minst sagt ;p

    En liten fundering bara, det där med jäst som din syster snackar om ligger det i släken? Eller är det bara hon som blivit knäpp ;o)

    SvaraRadera
  4. Tusensköna: Nej, jag älskar faktiskt också jäst-doft!! När jag handlar jäst så måste jag alltid dra ett djupt sniff innan paketet läggs ner i vagnen. Weird!!

    SvaraRadera