onsdag 17 juni 2009

Te och burkar.


Jag är ingen shoppare direkt. Jag shoppar ganska lite, med två undantag; böcker och te-burkar -med eller utan te i. Jag vet inte om man kan påstå att jag samlar på te-burkar men det gör jag kanske, högst oplanerat dock. Det är helt enkelt så att jag bara är så svag för te-burkar. De innehåller te (min favoritdryck), är ofta söta, vackra eller roliga samt är praktiska. Och de "tar inte slut".  Kaffe dricks inte i slottet annat än när vi får besök. Annars är det te som gäller. Jag älskar te! Jag längtar efter te i de flesta sammanhang; när jag vaknar på morgonen, när jag sitter ute och läser, när jag ser på tv, efter att jag har ätit, när jag är sjuk osv. osv.  Te-burkar är förresten en perfekt souvenir och en bra present (till de som dricker te, förstås).
 

Alla te-burkar hos oss har en egen historia. Den första på bilden ovan köpte jag i Saluhallen i Lund som namnsdags-present till mig själv. Den föreställer små möss som har kalas, med tårta och allt. Mönstret fortsätter runt om. Den bredvid köpte jag till A för över 7 år sedan när vi just träffats. Han var ingen stor te-drickare då, så när jag åkte till Hufvudstaden köpte jag denna burk i Schollins ängel-butik i Gamla Stan, med förhoppning om att få honom till en te-drickare i ren förälskelse. Minns att jag hällde aprikos-te i. Och det funkade! Maken är nu en hängiven te-fantast! Burken till höger köptes i London, det är så vackert med utstansade mönster i plåt och som jag innan har nämnt tycker jag att ljusgrönt och rosa är en så fin kombination.

Detta är tre London-burkar. Den första är köpt på Harrods som ni ser. Dubbeldäckaren är parkerad utanför :) Den i mitten är bara så enkel och söt. Den passar perfekt i vårt matrum som går i blått och vitt och har flera blomster-slingriga detaljer. Det fanns så mycket prylar i detta mönster, jag ångrar att jag inte köpte fler! Den lilla burken till höger är min favorit-burk. Jag älskar den! En vacker djup-blå färg och den skimrar lite i guld från viss håll. Fåglarna påminner mig om Fenixar och motivet bara andas sagor och magi för mig. Dessutom är namnet helt förtrollande " Earl grey broken orange pekoe". 

Ja, det var några av mina typ 40 burkar. Varför är det så skönt att känna tillfredsställelse över att ha vissa prylar i sina ägor? Är det osunt? Jag tycker om att bara titta på dem och längtar tills vi renoverat vårt kök (suck!!) så att jag kan få en egen te-hylla. 5-6 burkar ska få plats och jag ska alternera dessa utifrån humör och årstid och smak.

4 kommentarer:

  1. Ja det är en nätt liten samling du har, och du har desutom sett till att utöka min. ;)
    Det är nåt visst med te-burkar som du skriver... de är så...... söta!!

    //Joffe

    SvaraRadera
  2. Den rosa burken är ju ursöt!!
    Har du något i ditt te, socker, honung...mjölk?

    SvaraRadera
  3. Cissi: Det beror på, men oftast mjölk. Ibland, vid fruktigare teer har jag det som det är! Starkt earl grey med mjök är favorit!

    SvaraRadera
  4. Hur många koppar blir det per dag då?

    SvaraRadera