lördag 13 juni 2009

Torups slott


Tredje inlägget på en timme! Vad är jag, en maniac!?!?

I dag åkte jag, A och Syster D med super-volvon på utflykt! Vi åkte till Torup där det finns en vacker bokskog (fullt utrustad med idylliska vattendrag och djup, nästan orörd, natur)  samt ett slott! Till slottet hör både hagar med får och hästar, hjort-hägn, humlte-trädgård, ros-trädgård, vallgrav, massiva kastanjer och häng-bokar och allt annat som man kan tänka sig finns runt ett slott.

Så här ser det ut! Det bor faktiskt människor här inne. Lyllosar! Undrar om det spökar...? Det byggdes på 1500-talet och är en av Sveriges bäst bevarade rennäsans-borgar.


Träden är så gamla och det är svindlande att tänka på hur det var när träden var bebisar. Vem planterade dem och när? Hur tänkte man när man valde? Se så tiden format stammen. Och tänk vad mycket de har "sett" under denna långa tid...


En bit ifrån slottet låg en gammal lekstuga i korsvirke. Den uppfördes när det fanns en liten flicka på slottet. Det stod en gammeldags mini-spis inne i stugan som vi såg genom fönstret, den skulle flickan ha till att steka små pannkakor på. Vilken lycka för ett barn, vad mysigt! Texten ovanför var målad på väggen, den är så vacker att jag nästan blir rörd. För visst är tiden underlig, både för barn och för vuxna? Verkligen tänkvärd fras. Och man kan faktiskt heller inte låta bli att äska Skåne, får till och med jag som "icke infödd" erkänna. (Om man klickar på bilden ser man texten)




Och nu till dagens action; vi såg en snok! Vilken lömsking! Vacker var den, men lite läskig faktisk. Jag är rätt rädd för ormar. Den väste och gjorde utfall fast den var nog mer rädd än vi. Min syster ser också rätt rädd ut va? Efteråt sa hon att hon kände sig skakis efter att ha hållit i den. "Jag är nog rädd för ormar". Haha, skönt konstaterande! Man lär så länge man lever.

Klockan halv sju lade vi oss på en filt i skogsbacken och åt mackor med brie och salami samt mjuk pepparkaka. Vinden susade jättehögt i trädkronorna, ljudet är så lugnande och tryggt. A somnade till och med en stund. Jag och D gjorde frågesporter till varann, jag i kategorin klassiska verk och hon i kategorin hästar. Skyll inte på oss -skyll på våra föräldrar!! Torrhet går i arv, uppenbarligen!!

Nu har jag duschat och satt på mig min ny-strukna panda-pyjamas. A har kokat te och värmt en vetekude till min mage nu så jag tänker parkera mig i soffan. Det blir mumin-koppen ikväll, känns helt rätt! ;)  Det är rätt skönt i mitt lilla "slott" också, även om det har sina skillnader mot ett riktigt.

3 kommentarer:

  1. Utflyktsmålet nästa gång jag kommer ner är givet! Har de rundvandringar på slottet tro?

    Håller med om att texten var vacker, gulligt att de döpt stugan efter henne.
    Ormen var verkligen en lömsking. Vad STOR!!

    /Jo.

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt cool bild på systra din :)
    Jag hade skrikit och sprungit iväg haha.

    Hoppas helgen varit fin!!

    SvaraRadera
  3. Jag ska besöka massor av slott i Polen nu i helgen, det hade nog varit något för dig. Ska tänka på dig ;o)

    SvaraRadera