måndag 22 juni 2009

Midsommar

Och det blev midsommar... 
När jag kände mig hyfsat i schack efter gårdagens strapatser så satte vi oss i bilen och körde hem till Blekinge. Det var mysigt att susa förbi sommar-Sverige. Alla djur-ungar som gick på bete och alla blommor i vägrenen. Vi lyssnade på Historien om Sverige som talbok tills A nästan somnade, han tyckte att inläsaren hade en sövande röst!


Första dagen var vi hos mina föräldrar. Vi hann knappt stiga ur bilen förrän vi serverades midsommar-lunch. Det var en ny variant mamma provade och jag hoppas att det blir ett stående inslag. Vi kunde faktiskt sitta ute på balkongen, det regnade inte men det blåste verkligen!


Sen tog vi en promenad utmed havet. Det prunkade där också. Nyponrosor är så förknippat med midsommar för mig. Jag funderade faktiskt på att ha sådana i mina bröllopsbukett men det passade inte i säsong. Detta var första gången jag inte sov med sju blommor under kudden, sen jag var... fem  år kanske?

Senare på kvällen efter sällskaps-spel, promenad och bokläsning tände pappa grillen. Vinden susade och regnet smattrade utomhus men maten smakade lika bra ändå. Den godaste potatis-salladen är sådan som ovan tycker jag; hela kokta nypotatisar med en kraftig vinägerett på, för då känner man potatis-smaken. (Men gärna lite "uppsminkad" med parmensan, ruccola, kapris eller dylikt...) Och grov-salt förstås!

En väldigt vanlig och väldigt mysig midsommar-afton för min del, alltså!

3 kommentarer:

  1. Jag håller med om sillrätten, den var fantastiskt god!! Kvällsmiddagen missade jag ju, men gissar att det smakade lika delikat som alltid när Truck Chef varit i farten. =)

    /Jo.

    SvaraRadera
  2. Du som verkar kunna det här med 7 sorters blommor, är det så att de måste vara plockade på sju olika ängar för att det ska funka?

    SvaraRadera
  3. Tusensköna: Inte en aning! Men jag drömde ju om morfar när jag var 15 och han är ju död och jag är definitivt inte gift med honom heller så jag kanske har missuppfattat hela grejen och så blev det fel...

    SvaraRadera