lördag 27 juni 2009

Konstnärlig, kreativ och praktiskt lagd.


Alla har vi sanningar om oss själva. En sanning som jag har om mig själv är att jag inte alls är konstnärlig, kreativ eller praktiskt lagd. Det säger jag innan folk har pratat klart. När jag träffar en person som har en av dessa egenskaper ser jag direkt en markant skillnad mellan mig själv och den personen. Men sanningar om en själv är ofta falska och ganska destruktiva. De bygger på ett beslut man tog för länge sen på en höft och som man sedan inte omvärderar. Men hyfsat bekväma dock.

I dag efter att vi hade varit och handlat lade jag upp alla grönsaker på köksbänken och njöt av färger och former som interagerade. Flyttade något, vred på något annat. Njöt av bilden jag skapade. Sen började hjärnan att arbeta; vad kan man göra av detta? Hur många rätter kan jag göra? Varma? Kalla? Hur kan jag kombinera smaker på ett nytt sätt? Och sen gjorde jag det. Skar, hackade, rev och lagade. Och då slog det mig! Jag är ju faktiskt både konstnärlig, kreativ och praktiskt lagd. Mat är konst, ett slags skapande. Som med allt skapande är det viktigaste när man lagar mat att gå på känsla, våga och inte sätta upp gränser. Och det är jag ju jättebra på.  Konstnärlig är inte bara att måla en tavla, kreativ är inte bara att bygga en smart lösning till trädgården och praktiskt lagd är inte bara att sy. 

Jag uppmanar er alla att radera ut en sanning ni har om er själva och tänka ur ett annat perspektiv. Jag lovar att ni kommer att bli glatt överraskade! 

5 kommentarer:

  1. Bra idé! Fast jag et inte vad jag skulle säga om mig själv...
    Vacker bild!

    SvaraRadera
  2. Mycket väl uttryckt! Ens sanningar om en själv är ofta mindre bra att behandla som sanningar.

    Bök

    SvaraRadera
  3. kill your darlings, jojo, det är ett heltidsjobb kan jag tala om... =/

    puss från pyro!

    SvaraRadera
  4. Helt ärligt kom det här inte som någon nyhet för mig, jag ycker du gång efter gång bevisar att du besitter alla de här tre egenskaperna. Du är grym!

    SvaraRadera
  5. Tusensköna, tack för den komplimangen. Men tänk på att du aldrig smakat maten... ;)

    SvaraRadera