torsdag 18 juni 2009

Praliner och Pioner

 Två eländiga dagar har nått sitt slut och livet ler mot mig igen! A hade med sig praliner när han kom från jobbet eftersom jag har varit så "duktig" de senaste dagarna. Mums! De ska jag inta med andakt efter att jag bloggat, tillsammans med något bra på tv och naturligtvis en stor kopp te. Fantastiskt skönt att få stoppa saker i magen igen. Visst är fatet fint förresten? Det fick jag av syster J när jag fyllde år för en månad sedan. Verkligen i min smak! 



Regnet har gjort halt och dagen blev faktiskt ganska fin trots att de utlovat regn och åska. Ute är det ljummet och inte ett stänk har kommit hittills. (Jämför med regnbilden jag publicerade för några dagar sen... hu!) Kloten som ligger bredvid är också en present från J. De är köpta avsedda för att placeras ute i trädgården, men jag tycker att det är lite synd. Vad tycker ni? Jag är lite rädd att de ska regna sönder eller spricka eller komma bort.


Snart är det högsommar! Smultronen har mognat blixt-snabbt, på bara ett par dagar. Smultron är Hilmas favorit-dessert. Hon brukar stå under plantorna och sträcka upp halsen allt vad hon kan, för att kunna nå bären. Efteråt är hon röd runt munnen och luktar sött. Hon har inte fått premiär-skörda själv i år (ännu) men vi har plockat in lite efterrätt till henne de senaste dagarna.


Pioner! Doften är inte av denna värld! De är så stora och pampiga. Det är så många att det ser ut som en stor pion-buske.

Knopparna är nästan finast. Tänk att hela den stora blomman fick plats i en sådan liten knopp. Dagen innan blomman ska slå ut är knoppen som vackrast, den ser ut som om den jättegärna vill slå ut och inte kan hejda sig mycket längre.

4 kommentarer:

  1. Syster J har utmärkt smak, om jag får säga det själv! :P

    Luktar pioner? Hmm... det måste jag undersöka!!

    /Sis. J.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder. Skönt att du redan blivit så "klar i knoppen" efter förmiddadagens inmundigande av analgetika och sedativum, så du åter kan fungea och njuta av livets goda. Det är du duktig på, där har många andra mycket att lära.
    Truckelitruckan

    SvaraRadera
  3. Jag har tänkt så på dig och undrar hur det gått? Gick det någorlunda att ta sig igenom de hemska dygnen som det faktiskt är med sånna här grejer?
    Snart är det min tur...usch..

    Glad midsommar och trevlig helg!Kram

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med, din syster kan det där med fat ;)

    SvaraRadera