torsdag 11 juni 2009

Rosor

Här är det höst-väder idag och det väntas ännu värre runt midnatt. SMHI har gått ut med storm-varning! :-o  (Jag surfar osannolikt mycket på SMHI:s hemsida.)

A lyckades ändå ta några bilder på min älskade rosor, mellan skurarna.

Den här rosen heter Charles Austin. Snubben den är döpt efter är tydligen en friidrottare från Usa. Vet inte varför de avlat fram en ros för att döpa efter honom men man kan ju inte förstå allt här i världen. Fin är den och den doftar gott. Ser ni att den ser dubbel ut?


Denna rosbuske heter Rumba och det är inte så svårt att fatta, tycker jag. Färgerna är helt fantastiska, det ser ut som om blommorna brinner och glöder! Förra året led den av något mystiskt angrepp av smådjur men den verkar ha återhämtat sig i år. (De frös väl ihjäl, de små otäckingarna. Så går det!!)


Denna klätter-ros heter Schneewittchen och står i den ena sköldpadds-hagen. Jag tycker att den är så gammeldags och romantisk! Den till och med luktar gammeldags -hur något nu kan göra det!? Jag tänker på England när jag ser den.

Som sagt, blygråa skyar i Skåneland. I dag har jag klippt av mig en halvmeter hår. Det blev fint! Och antagligen mycket mer lättskött. Helmer kände inte igen mig när jag kom hem. Eller låtsades han bara. Nu ser jag ut som jag gjorde när jag fick paddorna, det vill säga som när jag gick i fyran. A tycker att det blev jättefint (sa han) och vi slipper dammsuga varje dag nu! :P

Tänkte gå ner och spela fiol nu men jag känner mig alldeles tung i huvudet av trötthet så det blir att tända lite ljus och krypa ner i sängen med en bok. Höra vinden och smattret.

3 kommentarer:

  1. "Rumba" har en helt otroligt cool färg!! Mycket vacker!!

    Ska du inte lägga in en bild på nya frillan?? =) Alla är ju skitnyfikna!

    /Sissy Jo.

    SvaraRadera
  2. precis, vi vill se en bild! :)

    SvaraRadera
  3. Mycket fiolprat på sistone eller har det alltid varit det kanske? Har jag helt enkelt missat att detta instrument legat dig så varmt om hjärtat eller är det något du upptäckt under senare år? Jag känner mig vilsen ;p

    SvaraRadera