lördag 27 juni 2009

Högsommar

O jösses, nu gör jag sådär igen, spottar ut två inlägg på raken på en kvart. Ja man får ju passa på när andan faller på.

Nu är det verkligen högsommar. Efter att vi uträttat en hel del ärenden skötte vi om vår trädgård och det var så underbart skönt! Mitt samvete lättade tusen gånger och jag njöt av solen och värmen och allt som växte. Det är verkligen högsommar nu, allt blommar och prunkar! Den här gula rosen fanns när vi flyttade in. Vi har bara ett par sådana men de lyser så starkt att jag tänker på den som en dominant (obs! på ett positivt sätt! Dominant är inte enbart negativt!) person som inte skäms för sig. Men den har stil!



Fairy-rosor på bilden ovan. Vi har en hel liten häck, där jag placerat min trädgårdsbänk. Det blir så många på varje buske, små och utsökta. I går var jag och en vän och åt tapas på en spansk restaurang (bästa hittills, MUMS!!!) och när jag kom hem satt jag med rosorna i ryggen och läste Sydsvenskans A-del. Ingen dum avslutning på arbetsveckan. Och maken kom ut med en kopp te, perfekt!

Även denna buske fanns då vi flyttade in. Den påminner mig om mormor och morfar, de hade en liknande buske både till doft och utseende. Tänk att vitt kan vara så vackert trots att det inte är en färg -eller är det det? Den fullkomligt spottar ut sig blommor i alla fall!

Detta är Astrid Lindgren-rosen som vi köpte i våras. Varje dag möter den oss med fler blommor. Astrid (författaren) har verkligen en speciell plats i mitt hjärta, jag älskar och begrundar hennes böcker. Därför är jag extra glad över att rosen visade sig vara en sådan vinstlott. Tänk om det blivit en skrutt-växt av alltihopa! Ovärdigt. 

Trädgårdslandet mår bra. Romansalladen är riktigt krispig och huvudsalladen är rätt smakstark men inte besk. Får nog så en ytterligare omgång snart. Tänk att inte kaninerna upptäckt vad som finnas innanför staketet... Men squashen ser ut som en katastrof. Får konsultera pappa om det. Jag vill ju skörda squash!!!

Man blir så trött av sol! För övrigt har vi fixat och donat en massa på uteplatsen och i rabatterna men det får ni se i morgon. Känner mig varm och matt på ett skönt sätt. Hilma och Helmer bars in efter 12 timmar utomhus, de somnade direkt utan att hålla på och härja som de brukar. Nu är det bara kvällsteet kvar.

3 kommentarer:

  1. jag måste komma ut någon dag och inviga mina nya stövlar i trädgårdslandet, kan vi inte ha picknick då?

    SvaraRadera
  2. Jag älskar gula rosor, det får mig att minnas min mormor som gick bort för några år sedan.

    Hälsa dina trötta skalisar ;p

    SvaraRadera
  3. Ella, jo men det får bli när du är frisk :) Då lovar jag att jag ska duka upp på en flygande matta framför huset. Enligt konstens alla regler. Baka paj och alltihopa.

    SvaraRadera