onsdag 3 juni 2009

Hälsningar från en 1500-tals syster


Som jag har nämnt innan så är jag väldigt intresserad av spöken. Tyvärr är mina erfarenheter av sådana mycket ringa och det hela blir inte bättre av att jag bor med en oerhört mörkrädd make. Jag tittar gärna på Det okända på tv4+ men det gör knappast han. Han vill inte ens höra vinjettmusiken för han påstår sig få lätt ångest av den.

Nu är saken den att maken har farit på kurs med Advokatsamfundet denna vecka. Inget ont som inte för något gott med sig; jag får alltså kolla in Det okända.

Med mobilen i näven (man måste ju smsa med sina systrar under tiden) och ugglekoppen fylld till randen med hallon-te bänkade jag mig med Hilma och Helmer. Vi var alla tre väldigt förväntansfulla. Dagens avsnitt var mycket bra trots att det var en repris som jag minns väl. Teamet besökte Engsö slott -och vilket slott sen! Där ligger Paddeborg i lä kan ni tro! Fantastiska byggnader och omgivningar.  Väl där träffade de på en småirriterad kvinna som kan ha varit Brita Bååt (se ovan). Hon ser ju inte ut att ha allt för kul alltså. Men tänk att vara synsk och få gå i sådan interiör och insupa det förflutna och hela tiden få bilder till sig. Hoppas Brita mår bättre nu när hon har fått berätta sin version av saken. Jag tycker personligen att det känns väldigt viktigt att tillfälle att redogöra för min ståndpunkt om den är viktig för mig (som min omgivning ofta blir varse!) så jag kan relatera till en 1500-tals syster.

I dag jobbade jag in både raster och stor del av lunchen och stack lite tidigare från jobbet. Låg med näsan bland nässlor och tistlar i nära två timmar. Suck! Hur kunde jag låta det gå så långt? Mitt stackars trädgårdsland är så fullt av ogräs och oknytt. Rensade 2/3 sedan frös sköldpaddorna så jag gick in när jag ändå skull bära in dem. 

Det har blåst kolossalt hårt här. En kruka med A:s "Bali-växt" (vi vet inte vad den heter och det visste de inte på Plantagen heller-klåpare - men A tycker att den luktar Bali. Det är någon form av krydda helt klart, troligtvis en variant av mynta eller möjligtvis salvia är min (o)kvalificerade gissning) blåste ner och låg i tusen bitar på uteplatsen och en annan kruka med pelargoner hade förflyttat sig 1,5 meter på bordet!

Jag är medveten om att folk kommer tycka att jag är världens surkärring nu men jag tycker faktiskt att det är lite jobbigt med ljuset utomhus. Jag kommer inte till ro på kvällen. Det känns som man ska gå och lägga sig mitt på dagen. Ofta glömmer jag bort vad klockan är. Enligt mig är det rimligt att det blir mörkt cirka 20 på kvällen. Men snart är det midsommar och då vänder det och det ska bli skönt.

Nu ska jag lägga mig och läsa min självhjälps-bok, här i det ensliga slottet. Tur att vi har larm. Fast larmet ger nog inte utslag på spöken, bara på ligister. Och jag föredrar ett besök av ett spöke framför en ligist om jag ska välja.

5 kommentarer:

  1. ... och ändå huserar du en ligist i ena slugisen!?

    mvh frithz. <3

    SvaraRadera
  2. Ja det var ett mycket bra program! Jag läste på slottets hemsida att de har en utställning om spöken sedan det varit 3 expterter från USA där och gjort mätningar osv. Det skulle vara kul att åka dit nån gång....
    Tills vidare får vi gå på spökjakt på Glimminge hus el. dyl. =)

    Här har oxå varit skumt väder idag; blåst, regn, hagel, solsken om vartannat...

    //Sis Jo.

    SvaraRadera
  3. du får sova med öronen öppna så kanske du upptäcker en liten genomskinlig gäst.. själv ska jag hälsa på spöke(na?) på hästö i eftermiddag.. Jag stannade i växjö lite längre än jag trodde..men vi hörs när jag kommer hem igen=) hoppas du mår bra!!! Kram josse

    SvaraRadera
  4. Hejsan,

    Rabarberchutney-receptet hittade jag på Arlas hemsida. Jag tyckte detta var ett enkelt recept med inte allför mycket ingredienser och det gick snabbt. Och ja, absolut är det värt att göras! Jag testade det till grillat och jag tyckte det var supergott. Jag är egentligen inte så jätteglad för andra typer av chutney, men detta var kanon. Och det uppskattades även av min mamma som fick en burk. http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15695

    Angående håret. Jag har periodvis tappat jättemycket hår och fått en extremt dålig hårkvalité, man kan kalla det svinto..typ. Detta har varit under tiden som jag behandlat med Humira. Men ja kan inte på något vis koppla samman det med just Humira utan har väl mer eller mindre konstaterat attd et berott på min långvariga näringsbrist och allmänt risiga tillstånd. För jag har ju gått ner väldigt mycket i vikt och håret prioriteras ju inte direkt den näringen som man tillgodoser sig då. Kroppen kämpar väl för att gå runt så att säga. Har pratat lite med min frisör om detta och givetvis så har det säkert också ett samband med medicineringar. Men hon trodde främst på näringsbristen. Jag hade under tiden som jag tog Humira även azatioprin i relativt hög dos plus kortison. Hur många sprutor tar du och behandlar du med något annat än kortison också?

    Hoppas att det snart ordnar till sig för dig. Måste bara säga också att stomi ett tag är inte att förakta. Jag är tacksam för att jag tillslut fick min. Nu ska bara resten ordnas till också ;)
    Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag som din käre make - livrädd! Jag vågar inte ens ha lampan släkt för alla spöken som härgar omkring. Du kan få intervjua mig, för jag har sett saker. Tro mig =( Scary!

    Förresten, du får inte glömma min tävling. Den är till för dig med ;p

    SvaraRadera