söndag 14 juni 2009

Kaos -en uppföljande rapport.

Efter att vi ätit (se nedan!) så var vi motiverade att röja upp i kaoset. Jag blir stressad av sådan oordning, speciellt när det handlar om ett ställe där jag älskar att vara och som vanligtvis är i ordning och harmoni. 

A har murat igen hålet i muren. Duktigt! Nu ska vi bara måla fogarna också så ser det ut som vanligt. Oerhört tillfredsställande att se, speciellt som det är dumgubben som bor bakom muren. Skärvorna av söndriga krukor är upp-plockade och jorden bort-sopad.  Kaprifolen i bakgrunden har spikats upp igen (hela spaljén föll ju ner). Jag andas ut!

När vännen H var här för ett par helger sen målade vi lite. Jag målade den vita bänken på den översta bilden och hon fick pill-görat att måla en pall i grönt. Jag ska måla den andra pallen också, för det blev himla snyggt till min sol-stol tycker jag! Den ljust gröna färgen bryter av mot det mörkare gröna på ett vackert vis.

Om jag var stressad över muren var det inte en tiondel av hur stressad jag var över mitt trädgårds-land. Jag hade ju inte hunnit rensa på evigheter! Jag var tjurig hela dagen tills jag äntligen fick det gjort, Samvetet satt liksom på axeln och la sordin på allt jag gjorde. Jag borde verkligen lära mig att hantera krav. I alla fall, jag fick lägga ett par timmar bland ogräs och maskar men sen var det gjort. Usch vad jag brände mig på nässlor! Gång på gång. Och tistlar. Nu är det i princip ogräs-fritt och hyfsat prydliga rader av ätbara grödor. Sen planterade jag ut fyra squash-plantor också, hoppas att de tar sig!

Jag fick en fin blomma av mina svärföräldrar igår, en pelargon. Jag älskar pelargoner. Färgen hette något med äppel-blom och det syns. Subtila skiftningar i rosa och vitt. Bredvid står något jag sått -har glömt vad!? Jag vet att det är en blomma i alla fall så inom några veckor kommer det ju att visa sig. Spännande med överraskningar, men lite demens-varning att överraska sig själv så... En fågel har i alla fall flyttat in. Den är så knubbig och söt! Den flyttar runt lite mellan olika krukor.

Helgen är redan slut :(  och jag har en jobbig vecka framför mig. I kväll är det spök-tv men maken är hemma -----> intressekonflikt. Men jag måste nog inta soffläge nu p.g.a. magen så kanske att jag har ett bättre förhandlingsläge då    ;)   Några fördelar ska man väl ha?



4 kommentarer:

  1. En driftig dag må jag säga! Håller med om att den gröna färgen är snygg!
    Min fågel bor i plovträdet. Jag har hittat en sida med jättesöta väggdekaler - fåglar på en gren. Kanske vore nåt för ert TV-rum?

    /Jo!

    SvaraRadera
  2. Plov betyder oliv på johanna-är-koko-en-söndagkväll-språket!

    /Jo.

    SvaraRadera
  3. Vad kan man finna för något spännande i ditt ogräsfria grönsaksland? *ler*

    Finns för övrigt en utmaning till dig på min blogg om du inte redan sett den =)

    SvaraRadera
  4. JOhanna, jag trodde Plov var nån slags skämt-variant på vårt efternamn... haha!

    SvaraRadera