måndag 8 juni 2009

Top chef och Sous chef


I helgen har jag varit hemma på rekreation hos mamsen och papsen. Det är en lisa för själen att sitta på deras balkong eller i deras trädgård och kolla ut över havet. Som jag har skrivit om innan så är pappa jätteduktig på växter och blommor så det finns alltid något kul att utforska eller lukta på. Och då slappnar jag av! Jag inspekterade allt från pion-knopparna till nyponbuskarna. 


Jag och mamma ordnade grill-kväll och var kvällens kockar. Mamma var Top Chef och jag Sous Chef. Vanligtvis avskyr jag att "dela" köket med någon annan för att jag tycker att folk är i vägen eller är för tafatta eller gör fel. Men med mamma går det jättebra för vi tänker likadant! Jag behöver inte säga vad jag tycker vi ska göra och hur för hon har redan gjort det medan jag tänkte! Vi samarbetar helt enkelt bra. Det är från henne som jag har fått min koka-soppa-på-en-spik-förmåga, vi kan laga god mat på allt! Annars blir jag nervös när andra är i köket med mig men vi brukar ha riktigt trevligt och små-prata och smaka av varandras rätter.
Mamma gjorde en god sallad med semi-kokt palsternacka och morot. Sen var det lök och ruccola och keso i. Godast på bordet tyckte jag! Jag gjorde dels en salsa med tomat och gurka som bas, samt myyyycket persilja i! Jag gjorde även en "röra" med keso, avokado, soltorkade tomater, citron och lite annat. Fräscht och gott, den ska jag nog dippa i någon gång. (Syns att inte maken var närvarande för fotot är suddigt!)

Vi grillade spett med kalkon och fläskkarré. Det absolut godaste att grilla är fläskkarré! Mamma gjorde tomater som hon ugnsbakade i grädde med stark ost och örter på. Mumsigt! Älskar doften av smält ost.

Detta "giftiga" är gräddkokta rödbetor med persilja på. Grädden är smaksatt med pepparrot. Jag älskar ju både rödbetor och pepparrot och jag tycker att rätten var "a match made in heaven"! Jag skulle kunna äta rödbetor varje dag! Tur att jag odlar egna. Visst ser färgerna syntetiska ut? Det är de inte :)

På kvällen drog systrarna ut på Staun och då fick jag mamma och pappa för mig själv. Det var mysigt att dricka te och äta dumle och kolla på tv med dem!

I går när jag kom hem mötte jag min supersjuke make. Han har feber, halsont och är allmänt förkyld. Inte kul för honom alls och inte bra med tanke på omständigheterna för övrigt här hemma med mig så nu är det handsprit och separata sovrum som gäller en tid.

Nu ska jag gå ner och fortsätta spela fiol. Jag blir GALEN och så kan vi ju inte ha det. Ackorden låter hemskt men det är bara att fila på och behålla lugnet. 

5 kommentarer:

  1. Jag hade gärna suttit på den balkongen och smaskat den maten. Ser jättegott ut! Nu ska jag fortsätta kurera mig. Febern stiger...

    Bök

    SvaraRadera
  2. Det var en gudomlig måltid, där den ena rätten överträffade den andra. Omöjligt att välja favorit. Helheten blev perfekt!

    Vad det gäller filandet: Repetera, repetera, repetera! =)

    //Sis Jo!

    SvaraRadera
  3. Vill bara påpeka att nu för tiden är det någon annan som är den vårdande trädgårdmästaren, står för vattnande och sköter om växterna. Saker och ting förändras, såväl vi själva som världsordningen. Så som det var för 20 år sedan så är det nödvändigtvis inte nu. Hur var det med det där om rigida uppfattningar om hur det är? You know!!
    Instämmer ang bilderna, nästa gång hoppas vi att få hjälp av någon som kan.

    SvaraRadera
  4. Oj vilket skoj inlägg! Kul att läsa för vi verkar så lika med det där att vilja ha mamma och pappa liite för sig själv samt att inte kunna samarbeta med vem som för att dom är för tafatta :=)

    JAg är laktosöverkänslig och kör uteslutande med laktosfritt till familjen förutom när dom ska dricka ren mjölk då är det ju givetvis vanlig mjölk till dom.

    Du kan inte ha det lätt med vad du tål och inte tål, men när man väl lärt sig så är det förmodligen inte så jobbigt...

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Gordon skulle inte ha en gnutta att komma med, du är ju redan fullärd kvinna ;p Allt ser helt underbart ut, till och med det på den suddiga bilen *ler*

    SvaraRadera